Honda NT 1100 DCT – pohodlný cestovateľ
Čo sa stane keď spojíte Africu Twin a Goldwing ? Nie nie, nebojte sa, nejde o žiaden vtip. Odpoveďou (pri troche zveličenia) môže byť kľudne NT 1100. Prečo je tomu tak sa budem snažit vysvetliť v nasledujúcich riadkoch. Faktom je, že zo sveta Afriky si prenáša množstvo komponentov ktoré sú vhodné na diaľkové cestovanie a terén necháva práve na etalón kategórie adventure touring. No a zo sveta Goldwingu si berie zasa pohodlie a komfort. Kombinácia týchto faktorov vytvára motorku ktorá má veľmi dobrý pomer cena / výkon.
Opäť začnem trochu s históriou. Tí skôr narodení si pod pojmom Deauville predstavia skôr miesto niekde vo Francúzsku ako motorku. Ja mám ale na mysli model cestovného motocykla od Hondy ktorý sa vyrábal v rokoch 1998 až 2005. Mal dvojvalcový motor s objemom 650 centimetrov kubických ktorý bol po menšej úprave použitý aj v Honde XRV750T, teda v druhej generácii Africa Twin (1989 – 2003). To by sme mali prvú paralelu. Ďalšou peknou paralelou je aj fakt, že práve Deauville mal integrované bočné kufre. Pri NT 1100 sú štandartnou výbavou a k motorke sa veľmi hodia. Ani sama Honda sa netají nádväznosťou na model Deauville a jej predstavením si chce znovu získať priazeň tradičných cestovateľov na dvoch kolesách.
Okrem motora zdieľa NT 1100 s Africou Twin aj dvojitý kolískový oceľový rám. Má však o čosi kratší rázvor – 1535mm – a samozrejme iné parametre podvozku. Kedže má tento model brázdiť hlavne kvalitné cesty, dialnice a priesmyky, použitie enduráckeho podvozku by bolo zbytočné a mohlo by znamenať kanibalizovanie modelov z vlastných radov. Aj preto tu Honda použila prednú 43 mm obrátenú vidlicu od Showy so zdvihom 150 mm ktorá má nastaviteľné predpätie a zdvih. Vzadu jej sekunduje hliníková kyvka so systémom Pro-Link s tlmičom ktorý má nastaviteľné predpätie a zdvih 150 mm. Rozmer pneumatík je 120/70 R17 vpredu a 180/55 R17 vzadu. Trochu škoda, že Honda nedala dopredu 19-tku. NT-čka má dosť masívnu prednú časť ktorá síce funguje perfektne ako ochrana proti vetru ale v kombinácii so 17 palcovým kolesom pôsobí na môj vkus trochu nesúmerne. V tejto kategórii je to ale štandart, takmer rovnaké parametre podvozku ponúka napríklad litrový Versys alebo Tracer 9. Hmotnostne NT-čko nijak nevyŕča z davu cestovných motocyklov a v porovnaní s vyššie spomenutými modelmi je so svojou váhou 238kg v strede (Versys má 253kg a Tracer 223kg). Pri cestovných strojoch je samozrejme dôležitý objem palivovej nádrže a tu je to krásnych 20 litrov. Pri spotrebe cca 5 litrov na 100 km nám netreba ani vedeckú kalkulačku na výpočet dojazdu ktorý sa pohybuje okolo 400km. V neposlednom rade je potrebné spomenúť aj parametre bŕzd – vpredu sú dva kotúče s priemerom 310 mm a s 4-piestovými radiálne upevnenými strmeňmi. Vzadu je to jeden 256 mm kotúč s jednopiestikovým strmeňom. Brzdy fungujú výborne – kombinácia veľkého priemeru dvojitého kotúča a radiálneho strmeňa jednoducho nikdy nesklame.
Od cestovného motocykla očakávam v prvom rade pohodlie a motor s objemom na ktorý sa môžem spoľahnúť aj keď je motorka plne nabalená aj so spolujazdcom/spolujazdkyňou. Pod pohodlím si predstavujem nielen sedlo v ktorom môžem sedieť niekoľko stoviek kilometrov denne, niekoľko dní v rade za sebou ale aj kvalitnú ochranu proti vetru. Práve sedlo (na mojom modeli bolo príplatkové od Hondy ktoré odporúčam všetkými desiatimi!) bola úplne prvá ktorá mi učarovala. Priznám sa, neviem či som doteraz sedel na niečom pohodlnejšom. Veľmi kvalitné polstrovanie – ani tvrdé, ani mäkké. A cena za neho, podľa katalógu Hondy – 131eur (jazdec) + 103eur (spolujazdec). Tu ozaj nie je o čom. Čo sa týka ochrany proti vetru, predné plexi je ozaj veľké, s možnosťou nastavenia výšky v piatich krokoch ale tak trochu pre mňa zvláštnym spôsobom kedy je potrebné chytiť ho priamo za sklo a dvihnúť ho hore (resp. posunúť ho dole). Škoda, že systém nastavenia nie je sofistikovanejší, ideálne pomocou jednej ruky. Ale na druhú stranu, nastavím a jazdím. Veľmi dobre fungujú aj deflektory po bokoch kapotáže ktoré istým spôsobom suplujú funkciu chráničov rúk. No a aby toho nebolo dosť, Honda vybavila NT-čko štandartne aj vyhrievanými rukoväťami či tempomatom. V rámci elektronickej výbavy je možné nastaviť tri druhy kontroly trakcie v kombinácii s antiwheelie, automatické vypínanie smeroviek či použitie blikačiek v prípade núdzového brzdenia. Ako som už spomínal, motorka má štandartne aj bočné kufre ktoré ladia farebne k zvolenej farbe motocykla a majú objem 33 litrov (ľavý) a 32 litrov (pravý). U Hondy sme už zvyknutí na kompletné LED osvetlenie a ani NT nie je výnimkou.
S Afrikou zdieľa motor, ktorý má objem 1084 centimetrov kubických a výkon 75kW pri 7500 ot./min. Maximálny krútiaci moment 105 Nm dosahuje pri 6 250 ot./min. Už pri Afrike som tento motor chválil a ani tu to nie je inak. NT-čko som mal opäť s DCT prevodovkou a tu musím povedať že som mal zmiešané pocity. Kým v Afrike fungovalo úplne bezchybne, pri NT-čku som mal pocit že je akosi inak nastavené. V režime Tour, pri rýchlosti okolo 60km/h nemala prevodovka problém preradiť na šiesty prevodový stupeň a pri udržiavaní tejto rýchlosti bolo cítiť že sa trápi a mierne vibruje. Akékoľvek prudšie zrýchlenie bolo následne sprevádzané preradením s miernym oneskorením. Skúšal som aj rôzne nastavenia v režimoch Sport (možnosť nastaviť tri rôzne úrovne). Najviac sa mi osvedčilo S2 ale aj tak to skrátka nebolo ono. Pri výbere by som ja osobne volil manuálnu prevodovku v kombinácii s obojstranným quickshiftom (+294 eur).
NT 1100 ponúka v základe veľmi bohatú výbavu – asi najväčšiu spomedzi svojich konkurentov. Za 13.790eur dostáva nový majiteľ sadu kufrov poriadny kus cestovnej mašiny s kvalitným a prevereným motorom. Za DCT je potrebné priplatiť si + 1.000eur. Testovací motocykel mal okrem DCT aj výbavu Voyage v sume 1.590eur a zahŕňala navyše aj horný kufor, tašky do kufrov, komfortné sedadlo jazda a spolujazdca, kvalitnejšie stupačky, tankvak a LED hmlovky. Na výber sú aktuálne tri farby: Gunmetal Black Metallic (čierno-sivá metalíza), Matte Iridium Grey Metallic (sivá metalíza) a Pearl Glare White (biela perleť).
Kompletná fotogaléria: