Honda CB 500 X 2022

O univerzálnej CB 500 X s chúťkami púšťať sa do ľahšieho terénu som už písal minulú sezónu (test TU). Vtedy si X-ka vyslúžila prezývku „švajčiarsky nožík“ pre jej univerzálnosť a spoľahlivosť. Mne osobne je celá rada CB 500 veľmi sympatická a som si takmer istý že ktokoľvek kto vstúpi do sveta dvoch kolies práve „cez cébečkovú radu“ ostane verný značke Honda na dlhú dobu. Prečo to tak je? Práve touto radou si Honda získava svojich fanúšikov. Výborný pomer cena x výkon x výbava je rovnica ktorej výsledkom sú práve dve písmená a tri čísla – CB 500. Pre úplnosť rovnice si kľudne dosaďte písmená F / X / R. Práve tie určujú zameranie motocykla. F-ko ako klasický naháč, X-ko pre prvé spoznávanie šotolín a poľných ciest prípadne R-ko ako vstupenka do sveta športových motocyklov. Už minulú sezónu som písal o tom ako skvelý môže byť motocykel za cenu (v tom čase) 6.590 eur. Honda svoj modelový rad pre rok 2022 inovovala celkom výrazne. Pridala obrátenú prednú vidlu, dva kotúče dopredu, prepracovala predné koleso a cena … ta sa nemení ! Je to vôbec možné že v dobe, kedy je možné očakávať spoplatnenie hádam aj mesačného svitu a slnečnej energie ostáva cena motocykla na rovnakej úrovni ako bola nastavená minulú sezónu? A Honda ešte pridáva (veľmi dôležité a citeľné) vylepšenia ? Tak toto mi nejak hlava neberie.

Začnem najprv tým, čo sa nemení – motor. Srdcom je stále rovnaká pohonná jednotka na akú sme pri tejto rade zvyknutí a to kvapalinou chladený radový dvojvalec s objemom 471 centimetrov kubických generujúca výkon 35 kW pri 8 600 otáčkach za minútu. Rovnako nemennou hodnotou je krútiaci moment 43 Nm ktorý je dostupný pri 6500 otáčkach za minútu. V kombinácii so šesťstupňovou prevodovkou si síce pýta častejšie radenie rýchlostí ale pomocná klzná spojka umožňuje ľahšie radenie rýchlostí takže ani pri jazdách cez mesto a sústavnom preraďovaní nie je cítít jej odpor. Navyše, bráni zablokovaniu zadného kolesa pri agresívnejšom podraďovaní čo iste mnohí ocenia. Spotreba sa počas testu pohybovala niekde medzi 3,4 – 3,5 l/100 km. To pri súčasných cenách benzínu vôbec nie je zlá hodnota čo pri dennom používaní iste ocení aj Vaša penaženka. Samozrejmosťou je už homologizácia pre Euro 5 normu.

A teraz prejdime na tohtoročné vylepšenia. Za tú najdôležitejšiu považujem použitie dvoch brzdových kotúčov. Modelový rok 2021 používal jeden s priemerom 310 mm a teraz tu máme kotúče dva o priemer 296 mm ktoré používajú stále dvojpiestové axiálne strmene. Nárast brzdnej sily je však citeľný a dovolím si tvrdiť že toto je zároveň najdôležitejšia zmena s ktorou rada CB pre rok 2022 prichádza. Brzdy sa dávkujú veľmi dobre a zaberajú už pri jemnom stlačení brzdovej páčky veľmi solídne.

Druhou citeľnou zmenou je použitie obrátenej tzv. upside-down vidlice Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP). Jej výhody sú v každom prípade väčšia torzná tuhosť ktorá zamedzuje prípadnému krúteniu či stáčaniu vidlice či zníženie odpruženej a neodpruženej hmoty. Vidlica je nastaviteľná (predpätie) a má priemer 41mm so zdvihom 150 mm a jej technológia je totožná napríklad s vidlicou použitou v športovom naháči CB 650R (samozrejme s použitím nižších zdvihov). Vzadu je použitý jednorúrkový tlmič so zdvihom 135 mm s možnosťou 5-stupňového nastavenia predpätia C-klúčom. K pozitívnej zmene na podvozku prispieva aj prepracované predné koleso ktoré je navyše o čosi ľahšie. Aj napriek tomu nám ale celková pohotovostná hmotnosť o čosi (2 kg) poskočila a model 2022 váži 199 kilogramov. Za tie zmeny to ale rozhodne stojí. Samotná jazda cez nerovnosti je vďaka novej prednej vidle o čosi stabilnejšia a s použitím dvoch kotúčov vpredu zabrzdíte ešte s väčšou istotou.

Poslednou zmenou je nová farebná kombinácia s názvom Pearl Organic Green (zelená) ktorá dopĺňa už klasickú červenú Grand Prix Red a čiernu Matt Gunpowder Black Metallic. Ako som už písal v úvode, cena sa pre rok 2022 nemení a Honda môže použiť cenovky z minulého roka so sumou 6.590 eur. Zvážil by som dokúpiť tzv. komfort sadu ktorá za cenu 620 eur obohatí motorku o hlavný stojan, kryty rukovätí, vyhrievanie rukovätí, deflektory kapotáže a 12V zásuvku. Predný rám má cenovku 240 eur a určite ho odporúčam tým, ktorí sa plánujú vydať s X-kou dakam na nespevnené komunikácie.

A ako bude vyzerať daľšia generácia CB 500X ? Je to čisto len moja špekulácia ale predpokladám že by sme kľudne okrem nových farebných kombinácii mohli očakávať vylepšený TFT displej ktorý bude ponúkať bluetooth konektivitu a ktovie, možno sa dočkáme aj použitia radiálnych bŕzd či vypletaných kolies. A pre všetkých ľudí ktorí majú veľkosť chodidla niekde na urovni menšieho kanoe a si želám aby bolo viac miesta medzi pravou stupačkou a výfukom 🙂

Kompletná galéria: