Honda CB 650R – retro v novom šate

Honda CB 650R má bezpochyby veľmi zaujímavý rodokmeň. Jej priamym predchodcom nie je nikto iný ako legendárny Hornet ktorý sa onedlho dočká svojej reinkarnácie. Znamená to teda koniec športového naháča CB 650R ? Dúfam že nie. Motorka je totiž jedným z posledných mohykánov, akýmsi odkazom na starú dobu štvorvalcov „stredného“ objemu. Nový Hornet ktorý má prísť na trh v roku 2023 bude totiž už „len“ dvojvalec (výkon bude 67kW pri 9500 ot./min.) a bude konkurovať napríklad modernému Duke-ovi od KTM prípadne Aprilii Tuono ktorú som mal v teste minulú sezónu.

A odkaz na dobu minulú plní do bodky. Jednak štvorvalcovým motorom ktorý je už vo svojej kategórii jediným (nerátam vyššie objemy 900+ iných značiek) a tiež dizajnom s odkazom na minulé generácie. Motorky zo 70-tych rokov, retro dizajn, kafáče a všetko klasické je momentálne trendom na ktorý sa dá odkazovať rôznymi sposobmi. Možnosti ako tento „retro vlak“ nezmeškať sú v podstate dve. Prvým štýlom idú motorky ako napríklad Triumph Boneville, Kawasaki W800 alebo talianska Moto Guzzi. Klasická konštrukcia, s minimálnymi zmenami ktoré skôr kvôli legislatívnym úpravám. Druhý spôsob si zvolilo BMW a ich modely R NineT prípadne Honda s celou radou „Neo Sports Café“. Tu sa jedná taktiež o modernú techniku ale s novým kabátom. V prípade celej série CB xxxR dominuje motocyklu predný klasický svetlomet vybavený LED technológiou pričom svetelný podpis je tvorený veľmi výrazným kruhom na vonkajšom obvode svetlometu. Pri objemoch 650 a 1000 kubických centimetrov je to ešte priznaný, nádherný systém výfukového potrubia a zvodov 4 do 1. 650-tka ktorú som mal na test bola navyše v krásnej červenej farbe (Candy Chromosphere Red). A všetci vieme že najrýchlejšie motorky sú tie červené, že ? 🙂

V záplave všetkých tých dvojvalcových motorov už postupne zabúdame aké to bolo kedysi, keď boli štvorvalce v prevahe. Aká zábavná bola jazda v širokom spektre otáčok a aká divočina nás čaká „tam hore“. Motor disponuje výkonom 70kW pri 12.000 ot./min pričom najvyššia hodnota krútiaceho momentu je 63 Nm pri 9 500 ot./min. V prípade potreby je možné ho priškrtiť na 35 kW a tým pádom je motorka zaujímavou voľbou aj pre držiteľov vodičškého oprávnenia A2. Motor je pocitovo neskutočný. Veľmi ma, samozrejme v pozitívnom smere, prekvapila jeho sila a dravosť V nižších otáčkach znie motorka príjemne dunivo aj so sériovou koncovkou výfuku a akoby vyčkávala kým prekročí hranicu 6000 otáčok. Keď sa tak stane, začína sa peklo. Spektrum otáčok od cca. 6 000 do 10 000 je najvhodnejším pre skutočne športovú jazdu. Pri 8 000 ot./min. sa síce začínajú prenášať do sedadla mierne vibrácie, nie je to však nič čo by výrazne vadilo. Zvuk otáčok je famózny v celkom spektre otáčok. „Dole“ je to pekne dunivé a „hore“ je to zas koncert japonského motorického orchestra. Úžasné! A spotreba ? Počas testu sa dostala na prijateľnú hodnotu 4.7l/ 100km.

Aby motorka bezpečne spomalila resp. zastavila pri bežnej jazde ale pri divokejších radovánkach, použila Honda štvorpiestikové, radiálne upevnené predné brzdové strmene s 310 mm priemerom kotúčov na prednom kolese a jednopiestovým zadným strmeňom s 240 mm kotúčom. Brzy fungujú absolútne bez problémov, dávkujú sa veľmi presne a nad všetkým dohliada dvojkanálový systém ABS. Motorka sa dá zastaviť bez problémov „na päťkorunáčke a s prstom v nose“. Podvozok je tvorený prednou tzv. upside down vidlicou od Showy s priemerom 41 mm ktorá má tlmič s rozdeľovaním tlaku v jednej rúre vidlice a pružinový mechanizmus v druhej. Tým je zabezpečená vynikajúcu účinnosť tlmenia aj pri nižšej hmotnosti. Zadný centrálny tlmič má navyše možnosť nastavenia predpätia v 10-tich stupňoch. Pri jazde je podvozok vynikajúci na kvalitných cestách, drží ako pribitý a v zákrutách nie je problém na počkanie prebrúsiť stúpačky. Na zlej ceste, zvlášť tam kde sú hlbšie výmoly zvykne trochu uskočiť čo je dané ale charakterom a nastavením motorky. Celkovo motorka pôsobí subtilným a štíhlym dojmom. Pohotovostná hmotnosť je 202.5 kg. Rázvor kolies je 1450 mm, pri jazde sa R-ka nevlní, je krásne čitateľná a zákruty pod plynom s postupným pridávaním po dosiahnutí vrcholu sú ako továreň na úsmev na perách.

V rámci technologickej výbavy stojí za opätovnú zmienku krásny LED svetlomet ako som už písal v úvode ktorý nie len dobre vyzerá ale aj veľmi dobre svieti v tme. LCD displej aký nájdeme na CB 650R je unifikovaný a používajú ho aj iné modely značky (celá rada CB 500). Práve tu vidím priestor na zlepšenie do budúcna. Nie že by zobrazované údaje nepostačovali. Jazdec tam nájde všetko potrebné ale rozlíšenie od `entry levelu` značky so zameraním na celkového ducha „Neo sports café“ by bolo určite zaujímavé. Pozítivom je tiež možnosť vypnutia trakčnej kontroly na dosah prstov. Netreba chodiť nikam do menu a „chuligánsky mód“ je tak aktívny ihneď. Tlačidlo je na mieste kde by mnohí hľadali svetelnú húkačku ale tá ustúpila práve tomuto ovládaniu trakčnej kontroly.

Ďalším pozitívom je sedadlo ktoré je dostatočne veľké a umožnuje jazdcovi prenášať váhu tak ako to aktuálne potrebuje. Pod sedadlom spolujazdca sa nachádza pomerne veľký priestor na povinnú výbavu kam bez problémov zmestíte lekárničku a ešte niečo malé naviac. Pod sedadlom sú veľmi šikovne schované aj úchyty pre spolujazdca ktoré vôbec nenarúšajú celkový dizajn. Pri mojich 193 cm som sa nemal problém na motorku poskladať. Do prelisov (plechovej!) nádrže o objeme 15,4 litra sa mi nohy zmestili úplne bez problémov. Jediným negatívom motorky bola jemná vôla na rukoväti plynu ktorú som pozoroval aj pri modeli CB 500X.

Záverom dodám, že cenovka je nastavená na 7.790 eur. CB 650R nemá vo svojej triede konkurenciu a ako jediný štvorvalec ponúka perfektne vyladený motor spolu s podvozkom a brzdami za naozaj lákavú cenu. Je dostupná v štyroch farebných prevedeniach: perleťová sivá (Pearl Smoky Gray), matná čierna metalíza (Matt Gunpowder Black Metallic), matná modrá metalíza (Matt Jeans Blue Metallic) a červená (Candy Chromosphere Red).

Kompletná fotogaléria: