Honda CB 500X – ako švajčiarsky nožík
Celá rada CB 500 od Hondy je mimoriadne vydarenou. Či už je to naháč F-ko, športové R-ko alebo adventure X-ko. Všetky zdieľajú rovnaký motor s objemom 471 centimetrov kubických ktorý poskytuje výkon 35 kW pri 8 600 otáčkach za minútu. Motor, ktorý nejak výrazne neprotestuje keď sa pohybuje v nižšom spektre otáčok a spokojne si vrčí. Maximálny krútiaci moment 43 Nm však dosahuje až pri 6500 otáčkach za minútu. Pri prechode do vyšších otáčok je okolo 4500 ot./min cítiť mierne vibrácie ale nie je to nič čo by výrazne prekážalo. Veľmi príjemne ma prekvapil zvuk výfuku ktorý si občas, hlavne pri podradovaní, príjemne puká a vytvára tzv. popcorn efekt. Pri bežnej kombinovanej jazde mesto / okresky je spotreba okolo 3.4 litra na 100 kilometrov (výrobca udáva 3.6l/100km). Športovejšia jazda ale nie je nijak výrazne horšia a v pohode sa zmestí do 4l/100km. Pri servisnom intervale ktorý je nastavený na 12.000 km a spoľahlivosti ktorý tento model poskytuje tak máme motorku takmer bez ďalších investícii. Teda, samozrejme okrem spomínaných servisných kontrol, výmeny oleja a tankovania. Mimochodom, nádrž má kapacitu 17.7 litra čo robí pri spotrebe 3.3l/100km dojazd veľmi slušných 520 kilometrov. Čo už, s pumpárom si tykať asi nebudete.
CB 500X (samozrejme aj F a R) je vybavená okrem iného aj antihoppingovou spojkou, ktorá bola pôvodne vyvinutá pre potreby závodných motocyklov a má za následok eliminovanie zablokovaného zadného kolesa pri prudkom brzdení resp. podraďovaní. Radenie na motorke je veľmi presné, rýchlosti krásne zapadajú a ani raz sa mi nestalo že by sa mi podarilo zaradiť falošný neutrál.
Jednou z vecí ktorá určite poteší je aj pocitová váha. Nie, nehovorím teraz o tej pohotovostnej ktorá je 197kg. Mám na mysli váhu s ktorou pracujete napríklad pri manévrovaní na mieste a prípadne pri pomalých presunoch niekde v zápche alebo v ľahšom teréne. Ak by som nepoznal technické špecifikácie, tipol by som to dakde okolo 170, maximálne 175 kilogramov. Manipulácia je veľmi jednoduchá a zvládne ju naozaj ktokoľvek.
To, že X-ka má ambícíu vydať sa v štandartnej konfigurácii aj do ľahšieho terénu dokazuje aj kombinácia predného 19 palcového a zadného 17 palcového kolesa spolu s výškou sedadla 830 mm a svetlou výškou 180 mm. Tlmenie nerovností má na starosti predná vidlica s priemerom 41 mm a zdvihom 150 mm a zadná so zdvihom 135 mm. Na oboch je možné nastaviť predpätie. V prípade že to s terénom myslíte vážne, rozhliadol by som sa po ďalšom príslušenstve, najmä padákoch (dostupné v rámci originálneho príslušenstva od Hondy) a ochrane motoru. Na motocykli boli od výroby obuté pneumatiky Dunlop Trialmax ktoré sú použiteľné v kombinácii cesta-terén 80:20.
Veľmi sa mi páčil veľmi prehladný inverzný LCD displej. V niektorých recenziách sa uvádza jeho horšia čitateľnosť na priamom slnku ale tento problém som nejak neregistroval. Displej poskytuje všetky dôležité údaje (otáčky, rýchlosť, zaradený prevodový stupeň) a ďalšie (aktuálna spotreba, priemerná spotreba a pod.) ktoré sa dajú prepínať pomocou tlačidla. Chválim aj použité LED osvetlenie (predné a zadné svetlo, smerovky) ktoré nie len dobre osvetluje cestu ale aj zlepšuje viditeľnosť motocykla pre ostatných účastníkov cestnej premávky.
Jediná vec ktorá mi občas prekážala bola vzdialenosť pravej stupačky od koncovky výfuku. Niekedy som cítil ako si pätu opieram o výfuk. Musím ale povedať že veľkosť mojej obuvi sa rovná približne veľkosti jednomiestnej kanoe (47). Tento problém teda nebudú mať určite všetci. Riešením by bolo v mojom prípade použitie aftermarketovej koncovky ktorá má predĺžené zvody ku koncovke.
Dizajn motocykla sa pre pre rok 2021 zmenil len minimálne. Pribudla na červeno lakovaný podsedlový rám a jedna nová farba – matná čierna v kombinácii s červenými polepmi (Matt Gunpowder Black Metallic). Tá dopĺňa „už klasické“ farby: červenú (Grand Prix Red) a bielu perleťovú (Pearl Metalloid White).
Záver
Honda CB 500X je ako švajčiarsky nožík. Je multifunkčná a zvládne od denného dochádzania do školy či práce cez víkendové výlety (vrátane výjazdov do ľahšieho terénu) až po dlhšie cesty povedzme na moto dovolenku. Tam už to môže byť o kompromisoch, hlavne ak sa rozhodnete ísť na dlhšiu cestu vo dvojici s batožinou. Motocykel začína na cene 6.590 eur za ktorú dostanete veľmi dobre vybavený a spoľahlivý stroj s nízkymi nákladmi na prevádzku.
Kompletná fotogaléria: