Honda CL500 – Baby scrambler
Dovolím si tvrdiť, že retro štýl spolu s cestovnými endurami sú v súčasnosti asi najpopulárnejšie triedy motocyklov. O dôvodoch úspechu cestovných endúr by sa určite dalo polemizovať. Faktom je, že aj retro motocykle sa tešia v súčasnosti veľkej popularite. Ich strohý a jednoduchý dizajn, okorenený o modernú techniku a spoľahlivosť spolu s rozličnými možnosťami úprav dovoľujú prispôsobiť si motorku presne podľa gusta jej majiteľa. Honda v roku 2017 vydala svoju modernizovanú verziu modelu Rebel v úprave „bobber“ a pre rok 2023 si pre nás nachystala ďalšiu novinku založenú na retro-platforme. Je ňou scrambler Honda CL500 ktorý je mimoriadne zaujímavým počinom z niekoľkých dôvodov.
Ako iste napovedá názov modelu CL500, Honda stavila na svoj osvedčený agregát ktorý je v súčasnosti používaný v kompletnej modelovej rade CB (modely F, X a R). Tento motor vyniká svojou spoľahlivosťou, nízkymi servisnými nákladmi, dostupnosťou pre nových jazdcov a v neposlednom rade aj celkom slušným (aj keď tu by iste skúsení jazdci mohli namietať) výkonom pre danú kubatúru. Práve použitie motoru s objemom 471 kubických centimetrov, disponujúci výkonom 34,3 kW pri 8 500 ot./min. a maximálnym krútiacim momentom 43,4 Nm pri 6 250 ot./min. umožňuje na tejto štýlovke jazdiť aj s vodičákom typu A2 (do 35kW). Technikou sa jedná o kvapalinou chladený, štvortaktný štvorventilový dvojvalec DOHC s krásnou spotrebou ktorú sa počas týždňového testu ustálila na hodnote 3.4 litra na 100km. Je dôležité dodať, že motorku som nijak nešetril (dostal som ju po zábehu s cca 2.500 km najazdenými kilometrami) a kedže to nie je žiadna vysokoobjemová lokomotíva, každý jeden kilowatt výkonu som si doslova „vyždímal“. Zo srandy som ju zobral aj na diaľnicu aby som videl aké bude jej dynamické zrýchlenie. 120-130km/h dosiahla relatívne rýchlo, do vyšších rýchlostí sa jej ale už veľmi nechcelo. Takže, dá sa zvládnuť aj nejaký ten diaľničný presun ale skôr núdzovo. Oveľa lepšie sa cítí motorka v meste kde je vďaka jej stavbe doslova ako ryba vo vode. Mestskou premávkou prepláva s „ľahkosťou motýlieho prdu“ aj vďaka použitému podvozku kde je vpredu teleskopická 41 mm vidlica so zdvihom 150 mm a vzadu sú to dva tlmiče s kyvným ramenom zo 45 mm okrúhlych rúrok ktorých predpätie je možné nastaviť v 5 stupňoch. Podvozku výborne sekunduje použité obutie. Jedná sa o kombináciu predného kolesa v rozmere 110/80 R19 a zadného 150/70 R17. V tejto kombináciii podvozku a použitého rozmeru pneumatík nie je problém „vyžehliť“ ani väčšie nerovnosti na ceste s prehľadom.
O bezpečné zastavenie sa postará predný kotúč s priemerom 310 mm s dvojpiestikovým strmeňom a vzadu je to 240 mm kotúč s jednopiestikovým strmeňom. V prípade, že jazdíte sami, je to úplne v pohode. Ak vaše cesty spríjemňuje aj spolujazdec/spolujazdkyňa, treba počítať s pomalším nástupom a o niečo slabším brzdným účinkom. Kažopádne, v oboch prípadoch sú brzdy veľmi pekne dávkovateľné a úplne postačujúce. Nikto asi neočakáva od scramblera agresívny nástup brzdnej sily. Tu ide skôr o pohodičku, preblblať si mestom, možno vybehnúť v rámci výletu dakam na piknik aj po nejakej prašnej ceste a užiť si motorkárčenie v tej svojej pravej podstate. Samotná váha motorky nie je nijak vysoká. Honda udáva pohotovostnú hmotnosť len 192kg. V spojení s nízkym ťažiskom (svetlá výška je 155 mm) a relatívne nízko položeným sedlom ktoré je vo výške 790 mm nebude problém dosiahnuť pohodlne na zem ani ľudom nižšieho vzrastu a taktiež manipulácia s motorkou je veľmi príjemná, či už na mieste alebo aj pri preklápaní v zákrutách. Do krásnej dizajnovej nádrže v tvare kvapky sa vojde 12 litrov paliva čo rozhodne nie je veľa ale táto motorka zrejme na cestu okolo sveta nepôjde a v rámci našich zemepisných šírok sú pumpy doslova na každom kroku.
Musím úprimne povedať, že som bol veľmi prekvapený celkovým prejavom a schopnosťami tohto, ako som ho už v úvode testu nazval, baby-scramblera. Názov „scrambler“ si CL500 určite zaslúži. Prívlastok „baby“ som pridal pretože tí z nás, ktorí majú výšku 185cm a viac a prípadne 85kg a viac, vedia naraziť na limity tohto inak skvelého motocykla. V každom prípade, ktokoľvek pod týmito telesnými parametrami si motorku určite užije. Je to veľmi pekný dizajnový počin, minimalistická a jednoduchá motorka s veľmi vkusnými dizajnovými prvkami. Tu musím vypichnúť koncovku výfuku. Niekde som zachytil informáciu že Honda pre CL500 testovala okolo 100 rôznych koncoviek a potvrdzujem že vybrala výborne. Zvuk je krásny, hutný, dunivý a úplne sa hodí k charakteru motorky. Veľakrát som sa pristihol ako som si dakde na semafore len tak „vrkol“ rukoväťou plynu.
Cena tohto modelu začína na sume 6.390 eur. V rámci prispôsobenia si motorky ponúka Honda ako vždy veľa zaujímavého príslušenstva a taktiež tri zvýhodnené sady – Travel (560 eur), Adventure (410 eur) a Style (330 eur) kde za relatívne málo peňazí dostane nový majiteľ pomerne „veľa muziky“ ako napríklad zvýšený predný blatník, vyhrievané rukoväte, kryty rukovätí a iné. Čo sa týka farebných vyhotovení, sú k dispozícii štyri farby – Candy Carribean Blue Sea (modrá), Matte Lauel Green Metallic (matná zelená), Matte Gunpowder Black Metallic (čierna) a v neposlednom rade Candy Energy Orange (oranžová) ktorú som mal na test.
Kompletná fotogaléria: