Honda CRF 300L – malá objemom, veľká možnosťami

Honda CRF 300L rozhodne nepatrí medzi motorky od ktorých sa veľa očakáva. Nehľadajte na nej žiadne prémiové komponenty, moderné technológie a dokonca takmer žiadne originálne príslušenstvo. Dokonca som sa stretol s názorom že do našich končín je táto motorka vhodná maximálne tak na hríby. Ja sa na radu CRF 250 / 300 L pozerám z iného pohľadu. A táto motorka má podľa mňa čo povedať oveľa väčšej skupine motorkárov ako na prvý pohľad môže vyzerať.

V našich končinách sa s Hondou CRF (pozor, nemýliť si s ostrým MX strojom) síce stretávam veľmi zriedka ale o to viac ma poteší keď ju zaregistrujem. Vždy mi totiž prebleskne hlavou ako ju asi jej majiteľ využíva na denno-denné dochádzanie za prácou alebo za zábavou a cez víkend jej dáva poriadne zabrať niekde mimo asfalt. Aktuálny trh nových motocyklov pravdepodobne neponúka lepšiu alternatívu v pomere cena / výkon / zábava ako je tento objemovo síce malý ale stavbou veľký dualsport. Ceny zvyknem uvádzať poväčšine na konci testu, tu však urobím výnimku – 5.250 eur. To je suma za ktorú sa dnes predávajú skútre disponujúce približne rovnakým objemom. Niekto môže frflať že za tú cenu kúpi radšej nejaké ojazdené „oranžové enduro“ lenže tu sa bavíme o sume za ktorú dostanete nový kus s dvojročnou zárukou, servisným intervalom 12 tisíc kilometrov a kombinovanou spotrebou 3.2l/100km !

Ako som už písal pri jej predstavení v tomto článku, modelová rada CRF 300 nám pre rok 2021 o čosi dospela. Dnes ponúka jej motor s objemom 286 centimetrov kubických výkon 20,1 kW (27 HP) pri 8 500 ot./min a krútiaci moment 26,6 Nm pri 6 500 ot./min (pôvodne 18,2 kW pri 8 500 ot./.min / 22,6 Nm pri 6 750 ot./min). V praxi to znamená že sa maximálna hodnota krútiaceho momentu nielen zvýšila, ale zároveň dosahuje voči predošlému modelu 250L maximum pri nižších otáčkach a tým pádom je akcelerácia o niečo dynamickejšia. Čo sa týka jazdy v nižších rýchlostiach (napríklad v meste) nie je problém ani s poriadnou akceleráciou ale treba rátať s tým že už okolo 60-70 km/h začína pomaličky strácať dych a ďalej už akceleruje síce plynulo, nie však príliš výrazne. Napriek tomu zrýchľuje do 100-110 km/h relatívne slušne a vyšší výkon dáva zároveň väčšiu istotu aj pri predbiehaní. Ale to sa bavíme len na úrovni medzimesta a maximálnej povolenej rýchlosti. Od nejakých 120km/h už nečakajte že by motorka vystrelila a išla za plynom. Ako to býva pri týchto menších objemoch zvykom, všetko sa to deje s potrebou častejšie radiť. Prevodovka je 6-rýchlostná, antihoppingová takže sa radí úplne ľahúčko a presne.

Dynamiku motora som ocenil aj pri jazde v teréne keď som zobral CRF-ku na maďarskú časť Trans Euro Trail-u, konkrétne na sekciu č. 4 ktorá začína na hraničnom prechode Čunovo – Rajka. V teréne je určite výhodou použitie tzv. upside down vidlice ktorá má zdvihy vpredu a vzadu 260 mm. Predná vidla si svoju funkciu plnila skutočne na výbornú. Kiežby som to mohol povedať aj o zadnej kde som na jej limity (pri mojej hmotnosti 100kg s výstrojou) narazil relatívne často. U jazdcov s hmotnosťou okolo 70-80 kg ale tento problém nepredpokladám ani pri jazde v teréne. Pri jazde v meste resp. medzimeste to bola úplna pohodička, hlavne na našich rozbitých cestách kde som mohol ísť jama-nejama a nejak výrazne som to ani nepostrehol. Určite je pozitívom aj svetlá výška 285 mm ktorá umožní prejazd aj tažšie schodným terénom prípadne obrubníkmi v meste. Kto si chce byť istý že sa domov vráti s rovnakým množstvom oleja a nenechá obsah olejovej vane dakde ďaleko od domu by mal zvážiť kúpu chrániča. Pre tých, ktorí plánujú občasný výlet do terénu prevažne po nespevnených komunikáciách ale „základná výbava“ úplne postačuje.

Oceňujem aj zvolený dezén pneumatík v enduráckom rozmere 80/100 R21 vpredu a 120/80 R18 vzadu. O zastavenie sa postará jednokotúčová brzda dvojpiestiková brzda s priemerom 256 mm vpredu a jednopiestik o priemere 220 mm vzadu. Pri prvom pohľade na motorku možno prekvapí jej celková veľkosť. Sedadlo ktoré je vo výške 880 mm môže budiť dojmom nedostupnosti pre nižších jazdcov ale vďaka mäkšiemu zadnému tlmiču si po vysadnutí motorka trošku „čupne“. Celková hmotnosť klesla voči modelu 250L o 4 kilogramy a robí tak z „civilnej“ CRF-ky ľahko manévrovateľnú mašinku čo sa dá oceniť jednak v meste napríklad pri kľučkovaní pomedzi autá ale ale aj pri jazde v teréne. Jedinú vec ktorú som neotestoval bolo zdvíhanie padnutej motorky niekde v blate ale verím že by to pri váhe 142 kg nebol absolútne žiadny problém.

Drobnou zmenou na 300-vke prešiel aj LCD displej ktorý okrem údajov ako otáčky, rýchlosť, spotrebu, počítadlo kilometrov a informácii o zostatku paliva v nádrži zobrazuje po novom aj zaradený rýchlostný stupeň. Spomeniem aj menší odkladací priestor na ľavej strane pod sedadlom kde sa zmestia nejaké základné veci, drobné náradie a pri troche šťastia (s použitím sily) aj motolekárnička. Pre jazdu v teréne sú pripravené „zubaté“ stupačky s možnosťou sklopenia ak by Vám motorka dakde spadla. Mne osobne sa veľmi páči aj zmena uzáveru palivovej nádrže ktorý bol v minulosti chrómový a tento rok je už čierny. Viac sa mi tam hodí a nepôsobí to už ako päsť na oko.

Záverom, CRF-ka sa naozaj podarila! Za výbornú cenu dostane záujemca novú mašinu s dvojročnou zárukou, relatívne výkonným jednovalcom, dlhým servisným intervalom, nízkymi nákladmi, jednoduchou údržbou a hravou ovládateľnosťou čo ocenia nielen začiatočníci. Pre skúsenejších môže byť kľudne druhou motorkou v garáži, akýmsi „pracantom“ ktorý nemá problém plniť rozkazy dakde na šotolinách alebo v blate a jej majiteľ nemusí premýšlať o drahých náhradných dieloch resp. oprave keby to niekde náhodou nevyšlo. Ceny dielov sú totiž nízke a základné veci si na tejto jednoduchej motorke určite zvládne vymeniť nejeden motorkár. Kto má zaujem jazdiť dlhšie trasy, odporúčam zvážit model Rally ktorý má väčšiu nádrž, predný štít po vzore dakarského špeciálu CRF 450 Rally s možnosťou montáže navigácie na predpripravenú hrazdu a LED osvetlenie. CRF-ka sa vyrába len v jednej farbe – červená Extreme Red.

Kompletná fotogaléria: