Honda Forza 750 – kráľovná triedy
V roku 2021 doplnila Honda svoj úspešný modelový rad po predchádzajúcich modeloch Forza 125 a Forza 350 aj najvýkonnejším skútrom vo svojej triede, modelom Forza 750 ktorý prichádza s viacerými prívlastkami „naj“.
Prvý pohľad na zaparkovanú Forzu hovori jasne – je veľká! Ale nie obludne veľká. Skôr by ju možno charakterizovalo slovo – masívna. Zároveň sa mi v hlave vynárajú spomienky na Hondu Silver Wing ktorá spolu s konkurenčným modelom od Suzuki, Burgman-om boli pre mňa pred 20-timi rokmi reprezentanti triedy maxi skútrov. Po ňom rozvíril hladiny GéTéčkových skútrov ďalší model Honda Integra no a teraz tu máme Forzu. S Integrou (a taktiež s modelom X-Adv) zdieľajú veľa spoločného ale inováciu jednoducho nezastavíš a tak je Forza 750 aktuálne jeden z technologicky najvyspelejších modelov na trhu. A čím ?
Začnime teda pekne po poriadku. Dizajn. Viem síce že je to subjektívna vec ale sú ľudia (je ich presne 50), ktorí majú vycibrený vkus a od roku 1955 usporadúvajú raz ročne súťaž zvanú Red Dot Awards zameranú na produktový dizajn. A hádajte kto ho vyhral v kategórii motocyklov pre rok 2021 ? Presne tak, Forza 750. Ja na tieto marketingové rečičky veľmi nie som ale skúsenosti z premávky počas testovacieho týžňa ukázali, že sa ľuďom páči. Od obdivných pohľadov ženského publika cez uznania od iných motorkárov až po cez zvedavé pohľady menežérov vo veľkých SUV ktorí si takmer pravidelne obzerali možno ďaľší dopravný prostriedok do ich vozového parku. Forza sa skrátka ľuďom páči, o tom niet žiadnych pochýb. A páčí sa aj mne.
A tá veľkosť ktorú som spomínal v úvode ? Tá svoje výhody ukazuje pri dlhších prejazdoch. Jednak je to celková stabilita ktorú má na svedomí perfektný podvozok vybavený upside down vidlicou s priemerom 41 mm a zdvihmi 120 mm ktorý spolu s najväčším rázvorom vo svojej triede s dĺžkou 1580 mm robí skúter stabilným aj pri vyšších rýchlostiach a taktiež aj poriadné oplastovanie ktoré poskytuje výbornú ochranu proti vetru. Ďalšie „naj“ v rámci kategórie ale tentokrát z opačného konca. Najťažsí skúter na trhu. 235 kg pohotovostnej hmotnosti. To je údaj ktorý sa skôr podobá veľkým cestovným endurám ale moment – tie maju predsa nádrž poriadne vysoko a spolu s vyššie uloženým motorom je tak rozloženie váhy úplne iné. A preto si dovolím tvrdiť, že na váhu je potrebné pozerať sa v tomto segmente inak. Treba si ísť Forzu prebehnúť do najbližšieho dílerstva aby sa každý, kto má pochybnosti o jej ťažkopádnosti, sám presvedčil o tom že váha je v tomto prípade údaj ktorý treba brať s rezervou. Manipulácia na mieste je absolútne bezproblémová a rovnakou je tak napríklad v meste pri kľučkovaní v zápche. Mimo mestskej džungle sa zasa prejavuje celková stabilita podvozku.
Počas celého testovacieho týždňa som sa nedokázal ubrániť pocitu že sa pri Forze v prvom rade myslelo na potreby jej používateľa. Akosi do seba všetko perfektne až podozrivo dobre zapadalo. Vysoká úroveň používateľského komfortu sa začala prejavovať už od momentu keď som sa k Forze po prvý krát priblížíl. Otváranie zadného kufra (súčasť tzv. Commuter sady) cez tlačidlo v jeho spodnej časti (pomocou tzv. smart-key ktorý stačí mať niekde u seba vo vrecku). Bezkľučový štart, bezkľúčové otváranie priestoru pod sedadlom kam sa zmestí bez problémov aj integrálna prilba (priestor je osvetlený a nachádza sa v ňom aj možnosťou pripojenia telefónu pomocou USB kábla) a samozrejme aj otváranie palivovej nádrže. V pravej časti pod riadidlami veľmi šikovne umiestnená schránka na odkladania drobností ktorú som pravidelne používal na kľúče, mobilný telefón či doklady. Samozrejme je možné ju otvoriť len ak je blízkosti motocykla aj už vyššie spomenutý smart key. Po naštartovaní „zažmurká“ veľký, 5 palcový TFT displej s prehľadne usporiadanými údajmi ktoré sa dajú meniť a nastavovať cez ovládač na ľavej rukoväti veľmi intuitívnym spôsobom. Tu je aj možnosť výberu jedného z troch jazdných režimov Standart, Rain a Sport prípadne štvrtý, užívateľom nastavený User Mode. Ak máte Android, dá sa nastaviť aj systém hlasového ovládania. Mimochodom, displej má automatické stmievanie v troch krokoch v závislosti od svetelných podmienok okolia. Pozitívne hodnotím aj automatické vypínanie smeroviek ktoré fungovalo vždy tak, ako som očakával. Skrátka, všetko veci na ktoré sa dá veľmi rýchlo zvyknúť a používanie skútra ešte viac spríjemnili.
Srdcom Forzy je motor o objeme 745 kubíkov ktorý je zároveň najsilnejším v segmente GT skútrov. Disponuje výkonom 43,1 kW pri 6 250 ot. za min. a krútiacim momentom 69 Nm pri 4 750 ot. za min a jeho chod je veľmi kultivovaný, či už na voľnobehu alebo počas samotnej jazdy. Technické údaje síce o sile motora čo-to napovedia ale až na ceste si ich reálne uvedomíte. Forza spolu v kombinácii s dvojspojkovou šesť stupňovou DCT prevodovkou doslova vystrelí z križovatky vždy keď sa rozhodnete otočiť rukoväťou o čosi viac. O to, aby ste aj bezpečne zastavili sa postará predná dvojica kotúčov s priemerom 315 mm a štvorpiestikovými radiálnymi strmeňmi v predu a jeden kotúč o rozmere 240 mm vzadu. No a ak zabrzdíte poriadne (napríklad pri krízovke), aktivujú sa zadné smerovky ktoré upozornia na núdzové brzdenie vodičov za vami. Dobré nie ?
Ale aby som len nechválil, dve veci mi prišli z užívateľského pohľadu smerom na dizajn zvláštne. Jedna je absencia nastaviteľného čelného štítu. O čosi vyššie som spomínal že je Forza technologicky najvyspelejší skúter na trhu. Za tým si stále stojím ale nerozumiem prečo dá výrobca elektronicky ovládaný štít do menšej Forzy 350 a do „vlajkovej lode“ v segmente skútrov túto fičúru vynechá. Škoda, ale nič neriešiteľné. Pre tých čo pravidelne jazdia diaľničným tempom existuje celá rada difúzorov ktoré si môžu namontovať. Musím ale povedať že pri mojej výške 192 cm som necítil výrazné turbulencie v oblasti krku a hlavy a tým pádom mi absencia výškového nastavovania z funkčného hľadiska neprekážala. Čo mi ale trochu vadilo bol menší priestor na chodidlo. Pri motocyklových topánkach veľkosti 47 by som ten centimetrík navyše privítal aby som si mohol svoje kanoe lepšie zaparkovať. V polohe „ako na gauči“ s nohami šikmo opretými na prednú časť som ale žiadny problém nemal. Inak, celkovo hodnotím posed ako veľmi komfortný. Poriadne široké sedlo s vykrojením pre opretie bedrovej časti bolo po celý čas maximálne pohodlné a rovnako sa to dá povedať aj o sedadle spolujazdca. Za toto patrí určite Honde palec hore a viem si predstaviť prejsť za jeden deň napríklad aj k „slovenskému moru“.
Forza je dostupná v celkovo štyroch farebných variantoch. Modrá „Jeans Blue Metallic„, červená „Candy Chromosphere Red„, strieborná „Matt Beta Silver Metallic“ a čierna „Graphite Black„. A cena ? Tak ako je Forza prémiový skúter, tak je prémiová aj jej cena ktorá je nastavená na 10.890 eur. Či je to veľa alebo málo si už musí odpovedať každý sám. Ktokoľvek sa ale rozhodne pre kúpu, za svoje peniaze dostane aktuálne technologicky najvyspelejší a najvýkonnejší skúter na trhu.
Kompletná galéria: