Honda NC 750X DCT – voľba z rozumu

Ak by sa ma niekto spýtal na 3 najuniverzálnejšie motorky, ktoré ponúka súčasný trh, eNCéčko by bola určite jedna z nich. Nebudete na nej najrýchlejší na horských priesmykoch, neprinesie Vám adrenalín na okruhu a ani nebude Vaším spoločníkom niekde na šotolinách na Balkáne. Zaručene sa však môžete spoľahnúť, že Vás dostane do Vášho cieľa, a to s minimálnymi nákladmi a užívateľsky veľmi príjemným komfortom.

NC 750X 2021

Inžinieri z Hondy predstavili radu NC takmer pred desiatimi rokmi (po prvýkrat v roku 2012 ešte ako model NC 700) a možno ani netušili, aký úspech táto motorka nakoniec bude mať. Každým modelovým radom prišiel celý rad zlepšení a práve ten posledný ich prináša najviac. Častokrát počúvam ako nám „bruselskí úradníci“ postupne zabíjajú podstatu motocyklov svojimi emisnými limitmi, ale pri novej NC to rozhodne neplatí. Modelový rok 2021 má motor (opäť) zvýšený výkon o 3 kW na celkových 43,1 kW pri 6750 ot. za minútu a veľmi jemne narástol aj krútiaci moment na celkových 69 Nm pri 4750 ot. za minútu. Pocitovo reaguje motor veľmi pružne aj vďaka elektronicky riadenej škrtiacej klapke. Navyše, testovací motocykel bol vybavený aj dvojspojkovou automatickou DCT prevodovkou, ktorá dostala v roku 2021 taktiež vylepšenia – boli skrátené prevodové pomery pre prvý, druhý a tretí stupeň, čo Vám vo finále vyčarí úsmev pri každom vystrelení z križovatky. Navyše, ani daľšie stupne nezostali „ako od macochy“ a štvrtý, piaty a šiesty sú mierne predĺžené, čo zasa urobí radosť Vašej peňaženke, pretože po dynamickom rozjazde nasleduje tak nejak automaticky ekonomický režim a nižšia spotreba. Tá sa, mimochodom, počas testovania motocykla ustálila na hodnote 3.8 l / 100 km.

Sklon motora zabezpečuje nižšie ťažisko

Integráciou elektronicky riadenej škrtiacej klapky boli pridané štyri jazdné režimy Standard, Rain, Sport a User (vlastné nastavenie). V prípade, že je motorka vybavená aj DCT prevodovkou, mení sa spolu s výberom jazdného režimu aj jej charakteristika. V režime Standard je to také to klasické jazdenie dvojkolesovým dopravným jednostopým prostriedkom. Pri režime Rain je trakčná kontrola nastavená na najvyššiu hodnotu a taktiež DCT radí najplynulejšie. No a v režime Sport je to najvyšší dostupný prísun výkonu motora s minimálnymi zásahmi trakčného systému a DCT radí až vo vyšších otáčkach. V režime User si dokáže nastaviť jazdec všetky parametre podľa svojich preferencií. K DCT prevodovke ešte jeden údaj. V roku 2019 si ju zvolila viac ako polovica (celkovo 52 percent) nových majiteľov modelu NC 750X. Predpokladám (aj keď nemám reálne dáta), že v roku 2020 je to ešte o čosi viac. Pre eNCéčku skrátka tento typ prevodovky sedí ako „riť na šerbel“.

Vylepšená DCT prevodovka

Posledný modelový rok prešiel aj celou radou dizajnových zmien a vylepšení. Ostrejšie línie tohto modelového ročníka sú viditeľné už na prvý pohľad a mne osobne sa zdá, že Honda chcela pokračovať v dizajne modelu Crossrunner, ktorý už v ponuke, žiaľ, chýba. Prepracovaný bol aj predný svetlomet, ktorý teraz akoby pozostával z dvoch častí, pričom v tej hornej je umiestnené denné svietenie a dolnej je diaľkové svetlo. Taktiež ako pri modeli Forza 750, aj tu je použité automatické vypínanie smeroviek. A nejde len o nejaký časovač, ktorý sa vypne po uplynutí výrobcom nastavenej doby. Ide o reálny prepočet otáčok predného a zadného kolesa a smerovky sa vypnú až keď dokončíte zmenu smeru. Pre zvýšenie bezpečnosti je aj tu použitý systém aktivácie výstražných smeroviek v prípade prudkého brzdenia. Model NC mal vždy jednu obrovskú výhodu (a jednu menšiu nevýhodu) voči ostatným „klasickým“ motorkám, a to odkladací priestor namiesto nádrže. Ten narástol dokonca o 1 liter na celkovo 23 litrov. Do toho sa bez problémov zmestí integrálka a po novom vraj aj enduro prilba. To som ale, žiaľ, nemal ako vyskúšať. Nevýhodou je, že je nádrž umiestnená pod sedadlom spolujazdca a tak odpadá možnosť „prigurtňovať“ batožinu práve na toto miesto.

Doplnkové kufre ktoré sú súčasťou „Travel sady“

Zmeny neobišli ani podvozok. Rám je prepracovaný, má rôzne hrúbky a hmotnosť v závislosti od konkrétneho miesta. Vďaka tomu je o takmer 2 kg ľahší voči predošlému modelovému radu. Celková hmotnosť je 214 kg (+ 10kg pre DCT) ale v konečnom dôsledku je motorka a jej manévrovateľnosť vďaka sklonu motora v ráme veľmi príjemná a jednoduchá, takže hmotnosť nie je žiadnym problémom ani pre nežnejšie pohlavie. Ďalším krokom smerom k užívateľskému komfortu (hlavne pre ľudí nižšieho vzrastu) a je aj znížená výška sedla (o 30 mm!) na 800 mm. Zníženie sedadla je hlavne vďaka zmenšeným zdvihom odpruženia. Tu sa išlo z hodnoty 150 mm na 120 mm vpredu aj vzadu. NC nie je žiadne enduro, nemá ambíciu vydať sa do terénu, takže je to akceptovateľné. Mimochodom, rovnaké zdvihy ponúka aj Forza 750. Brzdový systém je pre túto triedu štandardom – dvojpiestik vpredu a jeden kotúč s priemerom 320 mm. Vzadu je to jednopiestik a 240 mm. Brdzy sú dostačujúce s prihliadnutím na charakter a výkon motorky.

NC 750X je voľbou z rozumu. Ak sa pre ňu rozhodnete, určite neurobíte chybu. Ponúka spoľahlivosť, pohodlie, skvelý úložný priestor a v neposlednom rade aj ekonomickú prevádzku. Je skvelou voľbou rovnako pre začínajúcich (možnosť obmedzenia výkonu na 35 kW) a aj skúsených jazdcov, ktorí si nepotrebujú nič dokazovať.

Pre rok 2021 bude k dispozícii vo farbách Grand Prix Red (červená), Matte Ballistic Black Metallic (matná čierna metalíza), Pearl Glare White (biela perleťová) a Glint Wave Blue Metallic (modrá metalíza). Za základný model s manuálnou prevodovkou zaplatíte 7990 eur, DCT verzia je za 8790 eur. Testovací kus bol navyše vybavený tzv. Travel pack-om, ktorý obsahuje sadu bočných kufrov spolu s horným kufrom a hlavným stojanom za 2040 eur a robí z motorky serióznu cestovateľskú mašinu pre dvoch.

Kompletná fotogaléria: