Honda Rebel 1100 DCT
Honda Rebel, plným názvom Honda CMX 1100 Rebel je novinkou pre rok 2021. Jej základ sa skrýva za veľmi úspešným modelom Rebel 500 ktorý žne úspechy na takmer všetkých kontinentoch ako motorka ktorá je vstupenkou do segmentu cruiserov a navyše je vhodnou voľbou aj pre čerstvých držiteľov vodičákov na motorku pretože už od výroby svojimi parametrami motora spadá do kategórie A2. Ale ak by sme chceli ísť ešte ďalej do minulosti, museli by sme pozrieť až do roku 1985 kedy predstavený Rebel po prvý krát. No lenže, dnešný Rebel dostal viac ako dvojnásobný objem motora pričom všetko ostatné ostalo nezmenené. Alebo, len na prvý pohľad ?
Ono, v podsate ani nie je veľmi čo meniť. Rebel bol vždy skôr bobber. A definícia bobberu hovorí, že na motorke nemajú byť žiadne zbytočnosti. Skrátka je treba „oholiť“ motorku tak, aby na nej zostali len naozaj potrebné veci pre potreby homologizácie samozrejme s prihliadnutím na vyhlášku a zákony o cestnej premávke. A presne taký Rebel od Hondy je. Nenájdete na ňom žiadne chrómy ani štýlové doplnky. Zarytí zástanci tejto kategórie si na ňom všimnú maximálne zadné sedlo pre spolujazdca ktoré je ale skôr kozmetickým ako funkčným doplnkom. Spolujazdkyňu síce odveziete, ale maximálne tak na krátky výjazd „okolo komína“ alebo na kávu.
Lenže Rebel nie je o diaľkovej turistike. Je to štýlová motorka ktorá je zároveň vybavená technológiami patriacimi do 21. storočia. Tie sú veľmi šikovne skryté s výnimkou predného LED svetlometu pozostávajúceho zo štyroch LEDiek na čiernom podklade. Ten je dosť výrazným prvkom na inak minimalistickej stavbe motorky. Treba uznať že svieti výborne ale dizajnovo by sa mi tam hodil skôr svetlomet z modelovej rady CB (Neo Sports Café). Všetky ostatné svetlá sú samozrejme tiež LEDkové. Keď sme už pri elektronike, spomeniem ešte prístrojový panel. Pri modeli Rebel 500 má trochu „kalkulačkový šmrnc“ ale pri Rebeli 1100 je to veľmi pekne integrovaný a pomerne detailný LCD panel ktorý je zaberá celú plochu panela (500-vka má len obdĺžnikový výrez na čiernom pozadí). Technologický balíček uzatvára tempomat a možnosť pripojenia mobilného telefónu cez USB-C konektor umiestnený pod sedlom.
Rebel na prvý pohľad pôsobí naozaj minimalisticky. Pri prvom pohľade na neho mi do oka padli dve veci – široké pneumatiky (predná v rozmere 130/70 R18 a zadná 180/65 R16) a nízko (700 mm nad zemou) umiestnené sedlo. Z balónového rozmeru pneumatík som mal trochu obavy, hlavne ako sa bude motorka správať pri rýchlejšom prejazde zákrut a či nebude mať tendenciu zbytočne „plávať“ na ceste. Rám si to celé ale celkom dobre prebral, je pomerne tuhý (trubkový) a motorka sa správa pri ostrejších prejazdoch stabilne aj vďaka rázvoru ktorý je 1520 mm. Na kľukatých cestách máte pocit že jazdíte skôr na nejakom športovejšom naháči ako na cruiseri. A ako bonus, dovoľuje relatívne veľké náklony čiže hlásíče sa ozvú pomerne často. Váha je 223 kg v prípade verzie s klasickou prevodovkou. Pri dvojspojkovej DCT je to o 10 kg viac (233 kg). Celé ťažisko je vďaka celkovej konštrukcii veľmi nízko a váha teda nie je veľmi citeľná. Čo sa sedla týka, je pohodlné asi ako by sme v tejto kategórii čakali a vďaka jeho výške (alebo nízke?) nebude mať problém dočiahnuť na zem 99 percent držiteľov vodičského oprávenenia skupiny A. Odkladací priestor pod sedlom je relatívne veľký (3 litre) a zmestí sa doň napríklad lekárnička a základné náradie. Napriek mojej výške 191 cm som sa na motorke cítil pri kratších výjazdoch celkom dobre ale výzorovo je to motorka skôr pre ľudí do cca 185 cm práve pre svoju veľkosť a výšku sedadla. Vyššie postavy už môžu pôsobiť trochu komickejšie.
Motoricky sa na prvý pohľad nekonajú žiadne prekvapenia. Honda použila už osvedčený motor z modelu Africa Twin o objeme 1084 centrimetrov kubických. Lenže, to sú len teoretické informácie. V praxi – či už na voľnobehu alebo pri jazde je motor perfektne vyladený tak aby podčiarkoval charakter Rebela. Voči „Afrike“ je mierne podladený a poskytuje výkon 64 kW pri 7000 ot. za min. Hodnota maximálneho krútiaceho momentu je ešte zaujímavejšia. 98 Nm pri 4750 ot. za min. takže už pri nižších otáčkach poskytuje poriadnu porciu výkonu. Je vybavený elektronicky riadenou škrtiacou klapkou throttle-by-wire takže odozva je veľmi plynulá a zvyšuje sa tým aj celkový komfort z jazdy. Vďaka použitiu elektronicky riadenej klapky Rebel disponuje štyrmi rôznymi nastaveniami ktoré dokážu ovládať výkon, úroveň zásahu trakčného systému a úroveň zamedzenia zdvíhania predného kolesa, tzv. wheelie control. Jazdné režimy Standart, Rain a Sport sú pevne nastavené. Režim User umožňuje nastaviť si kombináciu parametrov podľa užívateľa a ostávaju v pamäti aj po vypnutí motora. Jazdné režimy sa volia pohodlne cez tlačidlá na riadidlách.
V prípade dvojspojkovej automatickej prevodovky DCT sa jazdný režim skvele dopĺňa s prednastavenými mapami radenia. V režime Standart je to taká tá klasika, bežné jazdenie vhodné na možno 70 percent jázd. V režime Rain sa radí rýchlejšie smerom hore na vyššie stupne aby sa ostala jazda relatívne hladká aj na povrchoch so zníženou priľnavosťou. Režim Sport je zasa určený na dynamickú jazdu pri vyšších otáčkach pričom si pri pribrzdení pred zákrutou veľmi predvídavo podradí aby mal motor vyššie otáčky. Zmena jazdných režimov je naozaj citeľná a verím že je to jeden z prvkov bezpečnosti ktorý dokáže pomôcť v kritickej situácii. Prevodovka radila po monožno v 95 percentách prípadov ako by som od nej očakával. Niekedy mala problém rozhodnúť sa aký prevodový stupeň zaradiť hlavne pri posúvaní sa v kolóne ale pri samotnej jazde to bolo úplne v poriadku.
Rebel vie aj s použitím sériovej koncovky výfuku zahrať celkom slušný koncert. Zvuk idúci z výfuku je pomerne hlboký, koncovka v oválnom tvare a matnej čiernej farbe ladí k celkovému štýlu motorky. Ponuky after-market koncoviek sú aktuálne trochu obmedzené ale zachytil som info o tom že Vance & Hines bude mať v ponuke celkom slušnú koncovku. Dúfajme že ostatní výrobcovia na seba nenechajú dlho čakať.
„Rebel má byť jednoduchý a surový“ . To sú slová jedného z popredných predstaviteľov Hondy. Jednoduchý je z pohľadu dizajnu a ovládania. Moderná doba si ale vyžaduje aj pridanie moderných technológií ale Rebel ich umne maskuje. A surový ? Svojou stavbou, prejavom motora a celkovým štýlom ním určite je. Použitím veľkého objemu sa Rebel priblížil širšiemu spektru motorkárov ktorý ho doteraz možno prehliadali. Prípadne, viem si predstaviť že na neho presadne niekto, kto bol spokojný s Rebelom 500 a poškuľuje po väčšom objeme. Pre rok 2021 je okrem klasickej čiernej (Metallic Black) je k dispozícii aj nová bordová metalíza (Bordeaux Red Metallic). Cena motorky je nastavená na 9.490 eur (manuálna prevodovka) prípadne 10.490 eur (verzia s DCT prevodovkou).
Kompletná fotogaléria: