Moto Guzzi V85 TT Travel

Recenziu o tejto charizmatickej talianke s chúťkami zdolávať lahší terén ste si mohli prečítať už v minulej sezóne. Tentokrát sa mi dostala pod ruky jej najvyššia verzia Travel ktorá má tendenciu zdolávať diaľkové kilometre. Aspoň teda podľa jej názvu. Je tomu tak aj v skutočnosti ? Začnime teda pekne poporiadku.

Moto Guzzi oslávila minulý rok storočnicu od svojho vzniku a model V85 TT nám bol ponúknutý v špeciálnom výročnom lakovaní Centenario s odkazom na historický model Moto Guzzi V8. Motorku som mal aj na test, viac o nej v článku TU. Lakovanie Centenario bolo (žiaľ) k dispozícii len v roku 2021 ale možno sa ešte nachádza nejaký kus v rámci dílerstiev na Slovensku. V prípade záujmu odporúčam preveriť priamo u predajcov. Okrem špeciálneho lakovania boli k dispozícii minulú sezónu ešte dve ďaľšie výbavy reprezentované unikátnymi farebnými kombináciami – „klasická“ výbava a výbava Travel. Práve pri poslednej spomínanej som sa v minulosti zamýšlal nad niekoľkými aspektami tejto verzie ktoré sa budem snažiť priblížiť v nasledujúcich riadkoch.

Čo sa (našťastie) nemení je charakter motora ktorý je pri modeloch Moto Guzzi unikátny. Pozdĺžne uložený a vzduchom chladený „véčkový“ dvojvalec vzbudzuje emócie pri každom naštartovaní kedy sa k životu prebudí „stará poctivá“ technika. Objem 853 centimerov kubických radí papierovo V85TT do kategórie cestovných endúr strednej triedy ale svojim prejavom a technikou je to skôr kategória sama o sebe – kategória klasických enduro motocyklov. V súčasnosti zrejme neexistuje nič podobnej koncepcie ale ktovie či sa niektorý výrobca nebude chcieť zviezť na retro vlne aj v tomto segmente v blízkej budúcnosti. Výkon 56 kw (76 PS) pri 7500 ot. za min. nerobí z V85TT žiadne športové náradie ale to ani nikto neočakáva. Maximálny krútiaci moment dosahuje hodnotu 82 Nm pri 5000 ot. za minútu. Hlavnou devízou je práve charakter, celkový prejav, zvuk a pocit jedinečnosti ktorý zažívajú majitelia tohto skvostu z talianskeho mestečka Mandello del Lario.

Podvozkovo patrí motocykel taktiež k štandartu dnešných dní. Obrátená, tzv. upside-down predná vidlica má priemer 41 mm a zvihy pružín (predné + zadné) 170 mm. Rozmery kolies taktiež nie sú ničím výnimočné a preto neprekvapí použitie 19 palcového predného a 17 palcového zadného kolesa. Mimochodom, rovnaké údaje podvozku, aspoň na papieri, má aj konkurent BMW F750GS pričom identické sú aj rozmery pneumatík – predná 110/80 a zadná 150/70. Na podvozku je možné nastaviť predpätie aj útlm ale už pri nastavení z výroby som nepociťoval absolútne žiadnu potrebu niečo meniť. Podvozok funguje výborne, je krásne čitateľný ale priznám sa že som ho skúšal maximálne na cestách 2. a 3. triedy. Mimo cestu som si s motorkou netrúfol – motorka nemala namontované padáky a kedže sú hlavy valcov prvé ktoré by schytali nejakú ranu, radšej som to neriskoval. Videl som však niekoľko majiteľov ktorý svoju V85TT prehnali cez enduro trate – či už v rámci TransEuropeanTrail prípadne v rámci akcie Rally Kopanice. Ako ale dopadli, to sa mi už zistiť nepodarilo.

Prejdime ale k výbave. Hneď na začiatok musím napísať že je škoda že pre rok 2022 vypadla farba Sabbia Namid (piesková). Bola nahradená sivou Grigio Grigna a … vlastne, to je jediná farba ktorú si pre Travel verziu môžete vybrať. Pre mňa síce pôsobila na produktových fotografiách trochu nevýrazne ale v skutočnosti je veľmi zaujímavá. Hlavnou devízou tejto verzie je ale jej výbava. Presne tak, ako to mnohí v prípade cestovnej verzie očakávajú, komfort je na prvom mieste. Nápory vetra na jazdca má na starosti vyššie plexisklo ktoré funguje veľmi dobre v rámci rýchlostných limitov pre postavy s výškou do približne 185cm. Ja mám 193cm a uvítal by som možno o nejaké 2-3 cm ešte vyššie ale turbulencie ktoré som okolo prilby mal neboli výrazne rušivé. Určite oceňujem aj použitie vyhrievaných rukovätí ktoré určite priaznivo vplývajú na celkový komfort hlavne pri nižších teplotách napríklad počas jesene či prvých jarných dní. Najdôležitejším prvkom verzie Travel je ale štandartne dodávaná sada bočných kufrov spolu s držiakmi ktoré sú nevyhnutnosťou pre všetkých ktorí to s cestovaním myslia čo len trochu vážnejšie. Kufre sú navyše vo veľmi peknom dizajne a k motorke sa vyslovene hodia. V roku 2022 nastala ešte jedna zmena, kedy bol nahradený systém pre konektivitu s mobilným telefónom MIA nahradený centrálnym stojanom. Ja osobne nevidím veľmi výhody centrálneho stojanu pri použití kardanu pretože odpadá nutnosť servisovať reťaz ale fabrika sa tak rozhodla a preto si technologickí nadšenci resp. fanúšikovia neustálej konektivity tento systém musia dokúpiť. No a posledným prvkom výbavy je ešte použitie senzorov ktoré monitorujú tlak vzduchu v pneumatikách. Tento systém som vyskúšal aj v praxi keď ma upozornil pred prejazdom horského priechodu na pokles tlaku. Presne pred miestom, kde určite nechcete mať podhustené pneumatiky. Na pumpe sa toto upozornenie potvrdilo aj keď zmena tlaku bola „len“ o mínus 0.1 atm.

Tu prichádza dôležitá informácia a tou je cena verzie Travel. So všetkými prvkami výbavy ktoré som spomenul vyššie je to 12.999 eur. Je to „len“ o 1000 eur viac ako základná výbava prípadne niečo menej ako modely so špeciálnym lakovaním a tým chýba práve vyššie plexi, kufre, vyhrievanie heftov, kontrola tlaku a centrálny stojan. Ten, kto to myslí s cestovaním na dvoch kolesách vážne a chce cestovať na motocykli s dušou, nie je momentálne lepšia možnosť. Žiadna iná značka na trhu momentálne neponúka charizmatickejšie cestovanie ako Moto Guzzi. A o to vlastne vo veľa prípadoch ide, no nie ?

Kompletná fotogaléria: