Moto Guzzi V85TT – silná emócia

Klasické enduro, Moto Guzzi V85TT registrujem od jeho oznámenia v roku 2017. Už vtedy som si hovoril že je to tak trochu zvláštny motocykel v mori všetkých tých moderných strojov v kategórii cestovných endúr svojej triedy. Vynikal svojím dizajnom, výraznými svetlami, priznaným červeným rámom a samozrejme s valcami trčiacimi z boku. Hneď po prvých kilometroch som ale zistil, že nemá zmysel ho porovnávať. V85TT je aktuálne jediným reprezentantom triedy „klasických enduro motocyklov“ a to ho robí výnimočným.

„Klasické enduro“ v podaní Moto Guzzi

Už pri preberaní motocykla som sa nevedel vynadívať na vystavený kus u dílera vo výročnej farbe Centenario. Strieborne lakovaná nádrž, nárazník v zelenej farbe a sedlo v hnedej koži – všetko odkazy na legendárny motocykel z rokov 1955 – 1957 s prezývkou Ottocilindri – Moto Guzzi V8. Samozrejmosťou je aj legendárny zlatý orol z Mandela na nádrži. Ak budete mať cestu okolo dílera značky, zastavte sa u nich a pozrite si ho naživo. Stojí to za to. Jednotlivé detaily ktoré táto motorka ponúka a to ako spolu tvoria celok sa len ťažko dajú zobraziť v produktových fotografiách.

Výročné lakovanie Centenario

Pri nasadnutí sa preukáže že sedlo, ktoré nielen výborne vyzerá, je aj veľmi pohodlné. To je mimochodom vo výške 830 mm čo je úplne v pohode pre ľudí bežného vzrastu. Hneď ďalšou vecou ktorá mi veľmi vyhovovala po celú dobu boli široké riadidlá vďaka ktorými bola manipulácia aj na užšom priestore bezproblémová. Pri vložení kľúčika do zapalovania „nabehne“ 4.3 palcový TFT displej ktorý je trochu kontroverzným. Zástancovia klasických motocyklov by uvítali poctivé analógové budíky, nadšencom moderných technológii zasa nepostačuje pre jeho veľkosť v porovnaní s okolitými plastami v ktorých je umiestnený. Ja som vnímal tento detail len chvíľu. Oveľa viac mi vyhovovalo aké informácie mi displej poskytoval v prehľadnej forme – otáčky, rýchlosť, zaradený prevodový stupeň, dojazd, zvolený jazdný mód a daľšie voliteľné dáta ako priemernú spotrebu, celkovú spotrebu a pod.

U Moto Guzzi platí že srdcom celého motocyklu je motor. Ako pri všetkých modeloch súčasnej produkcie, aj tu je použitý pozdĺžne uložený a vzduchom chladený „véčkový“ dvojvalec. V modeli V85TT, ako už názov naznačuje, má objem 853 centimerov kubických a poskytuje výkon 56 kw (76 PS) pri 7500 ot. za min. Jeho maximálny krútiaci moment je 82 Nm pri 5000 ot. za minútu. Pri naštartovaní sa poriadne otrasie a ten taliansky charakter ktorý sa dá vnímať už pohľadom je konečne aj cítíť. Tie vibrácie ktoré motor dáva idú celým rámom a je ich poriadne cítiť aj na voľnobehu. Riadidla sa trasú, pri každom pootočení plynu na voľnobeh sa motorka trošku pohupne a konečne začínam prichádzať na slovné spojenie „motorka s dušou“. Toto ma strašne bavilo, cítiť ten charakter motora, vnimať tie vibrácie, rozmazané autá v spätných zrkadlách pri zastavení v križovatke. Pri jazde ale žiadne vibrácie nevyrušujú aj keď sa sem tam objavia. To ale k celkovému prejavu jednoducho patrí a takto to presne chceme ! A spotreba ? V priemere sa pohybuje ľahko pod 5 litrov na 100 kilometrov.

Srdce celého motocykla – véčkový dvojvalec

Ako hovorí samotný názov V85 TT – Tutto Tereno (voľne preložené „akýkoľvek terén“), motorka má ambíciu pozrieť sa občas aj mimo kvalitné asfaltky. K bezproblémovému prejazdu určite pomôžu vypletané bezdušové kolesá, vpredu 19-tka v rozmere 110/80 a vzadu 17-tka v rozmere 150/70. Zdvihy sú rovnaké vpredu aj vzadu – 170 mm pričom vpredu sa o tlmenie postará upside-down vidlica s priemerom 41 mm s nastaviteľným útlmom a predpätím a vzadu je to obojstranná kyvná vidlica kde je možné taktiež nastaviť útlm a predpätie. V základe je model vybavený aj pomerne silnými hliníkovým chráničom spodnej časti motora takže sa nemusíte obávať prerazenia olejovej vane dakde na väčších kameňoch. Zámerne hovorím väčších pretože svetlá výška je až 210 mm. Váha 230 kg je úplným štandartom tejto triedy cestovných endúr. Milo ma prekvapilo že sa s motocyklom veľmi ľahko manévrovalo aj pri pomalších rýchlostich, pri posúvaní sa v zápche, na semafóroch a pod. Určite stojí za zmienku spomenúť aj brzdový systém na ktorom sa rozhodne nešetrilo. O bezpečné zastavenie sa postarajú predné dvojité plávajúce kotúče o priemere 320 mm spolu s radiálnymi, štvorpiestikovými strmeňmi a vzadu je to jeden kotúč o priemere 260 mm s dvojpiestikom. Kto iný by mohol byť dodávateľom ako talianske Brembo, že ?

V85TT

Z prvkov výbavy spomeniem, že už v základe je toho pomerne veľa. Jazdec má na výber z piatich jazdných režimov – Road, Rain, Sport, Offroad a Custom. A pozor, pri vypnutí si motorka pamätá ktorý režim ste mali zvolený ako posledný a ten sa aj opätovne aktivuje! Režimy sa prepínajú trochu netradične, tlačidlom štartéra a chvíľu mi trvalo kým som na to prišiel. Ale koniec koncov, prečo nie ? Nejaké daľšie tlačítko na riadidlách mi predsa vôbec nechýba. O cestovateľský komfort sa postará okrem iného aj tempomat, USB zásuvka umiestnená naľavo od displeja, chrániče rukovätí, nastaviteľný sklon plexiskla, hliníkový kryt motora s perforáciou pre lepšie chladenie, či kontrola trakcie. A aj keď to nie je úplne prvok výbavy, spomeniem aj obrovskú, 23 litrovú nádrž ktorá je štandartom skôr pri „Adventure“ modeloch iných značiek (F850GSA – 23 litrov, CRF1100AS – 24.2 litra). Okrem toho, už v základe je motorka vybavená kompletným LED svietením pričom vpredu je na denné svietenie použité logo orla a vzadu zasa futuristické svetlomety akoby z vesmírnej lode. Opäť krásne detaily ktoré podčiarkujú charakter motorky.

Ako priameho konkurenta by som označil BMW F750 GS. Disponuje rovnakým objemom motora a veľmi podobnými parametrami výkonu a hmotnosti. Moto Guzzi má ale navyše vypletané kolesá, vačšiu nádrž (až o 8 litrov), lepšie brzdy a bohatšiu základnú výbavu (LED osvetlenie, tempomat, 5 jazdných režimov, kryt motora, …). BMW má zasa nižšiu cenu v základe o 2 tisíc eur čo rozhodne nie je málo (9.650eur za F750GS vs 11.699eur za V85TT) a ponúka rôzne druhy balíkov výbavy. V konečnom dôsledku sa po dovybavení dostane záujemca na zhruba rovnakú cenu a potom je to už len na sympatiách k značke a preferenciách, čo si zvolí. Buď rozhodne rozum alebo srdce.

Moto Guzzi si treba skúsiť a treba si ju zažiť. Vo mne nechala V85TT veľmi pozitívne pocity a viem si ju úplne bez problémov predstaviť ako jedinú motorku v garáži. Motorku, ktorá zvládne cestovanie hoci aj vo dvojici a plne naložená a zároveň Vás rovnako elegantne a so štýlom odvezie do Vašej obľúbenej kaviarne. A ešte jedna vec. Nikdy sa mi nestalo, že by som sa chodil na motorku len-tak pozerať keď už by bola zaparkovaná. U tejto sa mi to stalo a dokonca nie len raz. Chodil som vnímať tie detaily, kvalitu spracovania, nádherný lak. Častokrát spolu so soundtrackom naštartovaného klasického motora. Všetko s vedomím histórie značky, modelov a inováciami ktoré značku sprevádzajú už sto rokov.

V85TT

Na záver už len ceny. Základná cena 11.699 eur sa týka modelu V85TT v čiernej matnej farbe Nero Etna. Výročná Centenario bude dostupná len pre rok 2021 za cenu 12.099 eur. Ďalej je tu možnosť dvojfarebného lakovania Giallo Mojave (bielo-žlto-červená) alebo Rosso Uluru (červeno-bielo-čierna) za 12.299 eur a posledná, verzia Travel ktorá okrem farebného vyhotovenia Sabbia Namibia (piesková) ponúka za cenu 12.900 eur aj doplnkové bočné nosiče, hliníkové kufre, multimediálny systém MIA, vyššie plexi, doplnkové LED svetlá a vyhrievané rukoväte.

Aktuálne prebieha akcia kedy pri kúpe novej motorky dostane majiteľ aj voucher v hodnote 1000 eur na originálne doplnky a tým pádom si ju môže ešte dovybaviť ďalším príslušenstvom.

Kompletná fotogaléria