Trans Euro Trail

Trans Euro Trail (TET) je projektom enduro nadšencov z celej Európy. Tvorí ho spolu približne 51.000 kilometrov (!) on/off road ciest takmer vo všetkých krajinách Starého kontinentu. Ich cieľom je priniesť majiteľom adventure a enduro motocyklov zážitky z ciest, na ktorých môžu využit ich potenciál. Inšpiráciou bol americký projekt Trans America Trail ktorý spája východné a západné pobrežie USA .

TransEuroTrail.org

TET je primárne určený pre motocykle s malým prípadne tzv. stredným objemom. Ideálom sú napríklad Honda CRF 250L / Rally, Yamaha WR 250, KTM 390 Adventure prípadne Suzuki DR 400, Tenere 700, Transalp, KTM 790 Adventure a pod. Motorka musí mať „papiere“, poistenie a musí byť schopná jazdy na pozemných komunikáciách. Podľa informácii tzv. linesman-ov (zodpovední za trate v konkrétnej krajine) sa dá TET absolvovať aj s veľkými motorkami typu BMW R1200GS, KTM 1190 a pod. ale v takom prípade je odporúčané aby jazdec disponoval skúsenosťami z jazdy v teréne so svojou mašinou. Poväčšinou sa cestuje naľahko, stan, spacák a nejaká základná výbava. Je totiž možné že budete musieť svoj motocykel občas zdvíhať pre náročnosť niektorých úsekov a tam je potom cítiť každé kilo váhy navyše. Žiadne expedičné balenie teda nehrozí. Samozrejme, podľa dostupnosti sa dá využiť aj ubytovacích kapacít niekde pri tratiach.

Hadriánov val, Anglicko. Zdroj: FB TransEuroTrail.org

Keď som spomenul trate, tie sú všetky dopodrobna zmapované a dostupné zadarmo. Stačí si len stiahnuť GPX súbor do svojej navigácie resp. mobilného telefónu a dobrodružstvo môže začať. Pre platformu Android je k dispozícii aj aplikácia priamo na Google store. iOS zatiaľ podporovaný nie je, snáď sa čoskoro dočkáme. Do tej doby sa dá použiť stiahnutá mapa priamo pre Google Maps aj v iPhone. Veľmi živá komunita je aj na oficiálnej Facebook stránke

Samotné úseky veľakrát prinášajú okrem samotnej jazdy v teréne aj možnosť spoznať rôzne zaujímavé miesta. Pre rôznu náročnosť terénu sa odporúča absolvovať TET v menšej skupinke (minimálne dvoch motoriek) pre prípad že by to mohlo byť z akýchkoľvek dôvodov potrebné (zranenie, porucha, …).

Každá krajina má svojho „linesman-a“. Ten je zodpovedný za tvorbu trate a je schopný zodpovedať na prípadné otázky. Občas sa stane že úsek trate môže napríklad prejsť do súkromného vlastníctva – vtedy treba linesman-a kontaktovať a on už vytvorí alternatívny prejazd tak, zmeny v mape a všetko s tým súvisiace. Lokálny linesman taktiež priamo na stránke „svojej krajiny“ odporúča kedy je navhodnejšia doba na absolvovanie TETu a taktiež ako dlho môže trvať prejsť jednotlivé úseky. Toto všetko sú dôležité informácie ktoré Vám pomôžu naplánovať svoje cesty naprieč offroadovou Európou.

Niekde na TET-e v Maďarsku. Zdroj: http://www.dualadventure.com/

Na stránkach TET-u je definovaný aj Kódex správania sa na nespevnených cestách. Určite si ho treba prečítať skôr ako sa na akýkoľvek úsek cesty vydáte. Slovensko by sme v tomto projekte bohužial hľadali márne. Kedže je u nás v podstate akákoľvek jazda mimo spevnené komunikácie veľmi obmedzená až zakázaná neostáva nič iné ako si naplánovať výlet niekam inam. Snáď sa to v budúcnosti zmení. Mohlo by to priniesť nové možnosti ako rozvíjať turistický ruch v niektorých oblastiach našej krajiny.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *