Trans Euro Trail
Trans Euro Trail (TET) je projektom enduro nadšencov z celej Európy. Tvorí ho spolu približne 51.000 kilometrov (!) on/off road ciest takmer vo všetkých krajinách Starého kontinentu. Ich cieľom je priniesť majiteľom adventure a enduro motocyklov zážitky z ciest, na ktorých môžu využit ich potenciál. Inšpiráciou bol americký projekt Trans America Trail ktorý spája východné a západné pobrežie USA .
TET je primárne určený pre motocykle s malým prípadne tzv. stredným objemom. Ideálom sú napríklad Honda CRF 250L / Rally, Yamaha WR 250, KTM 390 Adventure prípadne Suzuki DR 400, Tenere 700, Transalp, KTM 790 Adventure a pod. Motorka musí mať „papiere“, poistenie a musí byť schopná jazdy na pozemných komunikáciách. Podľa informácii tzv. linesman-ov (zodpovední za trate v konkrétnej krajine) sa dá TET absolvovať aj s veľkými motorkami typu BMW R1200GS, KTM 1190 a pod. ale v takom prípade je odporúčané aby jazdec disponoval skúsenosťami z jazdy v teréne so svojou mašinou. Poväčšinou sa cestuje naľahko, stan, spacák a nejaká základná výbava. Je totiž možné že budete musieť svoj motocykel občas zdvíhať pre náročnosť niektorých úsekov a tam je potom cítiť každé kilo váhy navyše. Žiadne expedičné balenie teda nehrozí. Samozrejme, podľa dostupnosti sa dá využiť aj ubytovacích kapacít niekde pri tratiach.
Keď som spomenul trate, tie sú všetky dopodrobna zmapované a dostupné zadarmo. Stačí si len stiahnuť GPX súbor do svojej navigácie resp. mobilného telefónu a dobrodružstvo môže začať. Pre platformu Android je k dispozícii aj aplikácia priamo na Google store. iOS zatiaľ podporovaný nie je, snáď sa čoskoro dočkáme. Do tej doby sa dá použiť stiahnutá mapa priamo pre Google Maps aj v iPhone. Veľmi živá komunita je aj na oficiálnej Facebook stránke
Samotné úseky veľakrát prinášajú okrem samotnej jazdy v teréne aj možnosť spoznať rôzne zaujímavé miesta. Pre rôznu náročnosť terénu sa odporúča absolvovať TET v menšej skupinke (minimálne dvoch motoriek) pre prípad že by to mohlo byť z akýchkoľvek dôvodov potrebné (zranenie, porucha, …).
Každá krajina má svojho „linesman-a“. Ten je zodpovedný za tvorbu trate a je schopný zodpovedať na prípadné otázky. Občas sa stane že úsek trate môže napríklad prejsť do súkromného vlastníctva – vtedy treba linesman-a kontaktovať a on už vytvorí alternatívny prejazd tak, zmeny v mape a všetko s tým súvisiace. Lokálny linesman taktiež priamo na stránke „svojej krajiny“ odporúča kedy je navhodnejšia doba na absolvovanie TETu a taktiež ako dlho môže trvať prejsť jednotlivé úseky. Toto všetko sú dôležité informácie ktoré Vám pomôžu naplánovať svoje cesty naprieč offroadovou Európou.
Na stránkach TET-u je definovaný aj Kódex správania sa na nespevnených cestách. Určite si ho treba prečítať skôr ako sa na akýkoľvek úsek cesty vydáte. Slovensko by sme v tomto projekte bohužial hľadali márne. Kedže je u nás v podstate akákoľvek jazda mimo spevnené komunikácie veľmi obmedzená až zakázaná neostáva nič iné ako si naplánovať výlet niekam inam. Snáď sa to v budúcnosti zmení. Mohlo by to priniesť nové možnosti ako rozvíjať turistický ruch v niektorých oblastiach našej krajiny.