Yamaha Tenere 700 World Raid (2022)
Vedeli ste že Tenere ja zapisaná na zozname svetového dedičstva Unesco ? Úplne vážne a bez srandy. Teda, samozrejme ak hovoríme o púšti v severnom Nigeri. Práve tento nádherný kúsok sveta prepožičal svoje meno, dnes už legende medzi cestovnými endurami, Yamahe Tenere. Totiž, v roku 1991 sa práve touto časťou Afriky prehnal pretek Paríž – Dakar v ktorom Stephane Peterhansel vyhral so strojom Yamaha YZE 750 Super Tenere. Ďalší rok opäť, avšak s novšou Yamahou YZE 850 Tenere. A potom vlastne ešte niekoľkokrát. Ak by som mal byť presný, v priebehu siedmych rokov vyhral na Tenerke spolu šesť krát. To je skutočne obdivuhodný výsledok.
Takéto úspechy samozrejme nemohli ostať bez povšimnutia a preto už v roku 1991 pricházda Yahama s civilným modelom XTZ 660 Tenere. Jednoválec s výkonom 36kW bol vyrábaný s drobnými zmenami (v roku 1994 prišiel ikonický dvojitý predný svetlomet) až do roku 1999 kedy ho nahradnil model XT660Z. Aj tu bol srdcom motocykla jednovalcový motor síce ktorý dosahoval o čosi nižší výkon 35kW, bol však chladený kvapalinou na rozdiel od predošlého modelu kde bolo chladenie zabezpečené náporom vzduchu. Dizajnovo ukazovala „nová“ Tenerka smer kam by sa Yamaha chcela posunúť a potom to prišlo. V roku 2016 ukázala na výstave EICMA model T7 ešte vo forme konceptu ktorý vyzeral ako práve vyrobený dakarský špeciál. Posed poriadne vysoko, rally veža, veľký ochranný plech motora v spodnej časti a dlhočizné tlmiče. Takto si koncept pamätám ja hneď po predstavení. Lenže, ako to už býva, koncept v 99 percentách nereprezentuje reálny vzhľad motorky. Museli sme čakať ďalšie dlhé tri roky aby sme zistili ako vážne to Yamaha s konceptom myslela vážne. Až prišiel rok 2019 a Yamaha predstavila model Tenere 700 s minimálnymi zmenami voči tomu čo sme mohli vidieť v roku 2016. Vďaka za to !
Už v tom roku som si Tenerku mohol vyskúšať a musím povedať že sme si sadli hneď „na prvú“. S motorkou som sa zžil takmer okamžite, vyhovovalo mi na nej úplne všetko a nechýbalo absolútne nič. Až na jednu úsmevnú vec a tou bolo príplatkové príslušenstvo – nosič na sedadlo spolujazdca s maximálnym zaťažením 5kg. Nad tým som sa len pousmial 🙂 Každopádne, na Tenerke som pojazdil aj ďalšiu sezónu a uistil sa v tom aká je tá motorka dokonalá. Častokrát som sa sám seba pýtal, prečo by si mal niekto kúpiť práve Tenerku. Konkurencia mala veľakrát (v danej triede) vyšší výkon, rôzne vychytávky modernej doby či iné plusy ktoré hrali v jej prospech. Tak prečo práve túto „vysokú kozu“ ? Pre jej jednoduchosť, spoľahlivosť a v neposlednom rade pre jej geniálne jazdné vlastnosti – ako v teréne, tak mimo neho. Dá sa teda takéto niečo ešte vylepšiť ?
Na túto otázku dala odpoveď Yamaha v roku 2022 keď predstavila model World Raid. Motorku, ktorá má slúžiť ako ultimátna cestovateľská mašina na ceste okolo sveta. Stále to je tá dobrá, pocitovo úzka Tenerka ktorá sa neskutočne ľahko ovláda. Akoby tam vpredu tá 21-tka ani nebola. Má mimochodom rozmer 90/90 a vzadu je použitá 150/70 R18. Ideálna kombinácia do terénu ale že bude tak krásne fungovať aj na ceste ? Pri prejazdoch zákrut som mal pocit akoby som zapichol krúžidlo a opisoval presnú kružnicu. Ani na menších či väčších nerovnostiach nemá podvozok tendenciu poskakovať. Apropó, keď som spomenul terén, musím zmieniť aj použitie tlmiču riadenia od Ohlinsu. Pomáha najmä v technicky náročnejších pasážach pri prejazdoch cez problémový terén tým, že tlmí náhle zmeny smeru jazdy od predného kolesa. Vaše ramená a ruky Vám po niekoľkohodinovej jazde v takomto teréne určite poďakujú a tlmič riadenia zabezpečí, že si večer pri rozprávaní zažitkov aspoň neoblejete roztrasenými rukami nohavice teplým pivom. Voči „klasickej“ Tenérke ma World Raid aj dlhšie zdvihy. Vpredu sa o tlmenie stará vidlica KYB s možnosťou nastavenia predpätia pružiny a tlmenia kompresie doskoku so zdvihom 230 mm a v povrchovej úprave Kashima ktorá znižuje trenie a zvyšuje odolnosť voči korózii. Vzadu je to 210mm. (oproti 210mm / 200mm). Priemery brzdových kotúčov ostali zachované, vpredu sú to dva kotúče s priemerom 282 mm a vzadu jeden kotúč s priemerom 245 mm. Brzy fungujú na ceste úplne bezproblémovo a nie je problém ani s presným dávkovaním brzdného účinku. Nič čo by výrazne nenadchlo ale v žiadnom prípade ani nesklamalo. Skrátka vyladené pre potreby tohto typu motocykla.
World Raid disponuje sedlom vo výške 890 mm ktoré je o 15 mm vyššie ako u klasickej verzie ale napríklad o 5 mm nižšie ako u Rally verzie. Sedlo je veľmi pohodlné, ani väčšia porcia kilometrov vo mne nevzbudzovala potrebu zastaviť a oddýchnuť si. A na jeho konci sa nachádzajú aj praktické háky na upevnenie batožiny, pavúka a pod. Mne, ako jazdcovi ktorý meria 192cm sedlo maximálne vyhovovalo a oboma nohami som dokázal pri zastavení došľapnúť na celé chodidlo. Menší problém by mohol nastať u ľudí s výškou 170-175cm najmä pri jazde v teréne kedy sa môže profil cesty meniť a je častokrát potrebné pomôcť si aj nohami. Treba na to trochu cviku a dať si pozor aby človek nešlapol do prázdna, inak skončí na zemi. Motorka sama o sebe nie je nijak ťažká, s náplňami je jej pohotovostná hmotnosť 220kg. Nárast váhy má na svedomí aj použitá koncepcia dvoch nádrží na palivo. Tankujú sa každá zvlášť a prechod medzi nimi je zabezpečený prepadlom. Spolu poskytujú kapacitu 23 litrov čo pri spotrebe 4.3 litra na 100 km (udávná výrobcom) znamená dojazd niečo cez 530km. Mne sa podarilo jazdiť počas testu za 4.7 litra čo považujem stále za veľmi dobré. Zväčšený dojazd sa zíde hlavne tam, kde nie je tak hustá sieť čerpacích staníc. Nádrže sú umiestnené o čosi nižšie ako pri klasickom modeli a tým pádom je aj ovládateľnosť vďaka nižiemu tažisk lepšia. Mimochodom, svetlá výška 240 mm bude častokrát stále nad limit, dovolím si tvrdiť, vačšiny z nás. A keby predsa nestačila, hliníkový kryt motora sa postará o ochranu by ste nenechali na ceste za dobrodružstvom aj kúsok olejovej vane.
Srdcom motorky je overený motor ktorý zdieľajú všetky Tenerky spolu s ďalšími modelmi značky – motor s označením CP2 (crossplane) a s objemom 690 centimetrov kubických disponuje výkonom 54,0 kW (73,4 k) pri 9 000 ot./min. K dispozícii je aj 35kW (47,6 k) verzia ktorá dosahuje svoje maximum pri 7 750 ot./min. Motor má dosť sily hlavne v nižsích a stredných otáčkach, svoju silu postupne začne strácať pri cca 7000 ot./min. Dovtedy ale zrýchluje takmer lineárne. Pri narastajúcich otáčkach hodnotím pozítivne aj odčítanie hodnoty otáčok na LCD displeji kedy sa zobrazuje vždy postupne čislo s narastajúcou hodnotou. World Raid je modelom ktorý po prvýkrát použil o niečo modernejší, 5 palcový TFT LCD displej s troma možnosťami zobrazenia a taktiež pridáva aj bluetooth konektivitu. Žial, len v podobe notifikácii hovorov prípadne správ. Osobne by som uvítal možnosť prepojenia a následne zobrazenie nejakej navigácie (kľudne len navigovanie k cieľu, bez potreby turn-by-turn zobrazenia prípadne kompas resp. kombináciu oboch). A tiež by som sa nebránil keby si motorka pamätala nastavenia (ABS, režim displeja ..) aj po vypnutí motoru. Ak sa chcete odviezť častejšie vo dvojici, odporúčam aj upgrade stupačiek spolujazdca. Tie v sérii sú len aby sa nepovedalo 🙂
Mňa si Tenerka získala úplne. Áno, na konci testu si možno poviete že je článok písaný až príliš tendenčne. Že preháňam a glorifikujem. Ale v takom prípade som si istý že ste si Tenerku neskúsili. A odporúčam Vám to. Naozaj. Vyhľadajte niektorého z predajcov, dohodnite si skúšobnú jazdu a verím keď odovzdáte kľúč od motorky, ostane Vám Tenerka v pamäti ešte dlhú dobu. A právom by mala byť zapísaná aj v zozname motorkárskeho dedičstva.
Tenere World Raid si môžete vybrať v jednej z dvoch farebných kombinácii – modrá Icon Blue a čierna Midnight Black. Cenovka základného modelu je 12.990 eur a Yamaha má v ponuke aj široký výber rôzneho príslušenstva kde sa dajú nechať daľšie eurá.
Kompletná fotogaléria: