Yamaha XSR 900 – retro chuligán

História modelovej rady XSR nie je, aspoň sa tak môže na prvý pohľad zdať, príliš veľká. Možno ale viac napovie, ak si rozoberieme skratku „XSR“. Tí skôr narodení si budu možno pamätať modely XS ktoré Yamaha vyrábala v 70-tych a 80-tych rokov. Používali široké spektrum motorov ktoré zahŕňalo dvoj-, troj- ale aj štvor-valce dosahujúce výkony (v modeli XS 1100) niečo cez 70kW. „XS“ v názve je teda odkaz na tieto klasické motorky pričom posledné písmeno „R“ znamená „Revisited“ čo by sa dalo voľne preložiť ako „zmodernizované a znovu uvedené do prevádzky“. A farba, v ktorej som dostal XSR 900 na test tento celý historický odkaz ešte podčiarkuje – po novom ju Yamaha nazýva Legend Blue ale mne evokuje modrú v kombinácii so žltými linkami z modelu TZR 250 (z roku 1987). Hneď z úvodu, celkom slušná nálož s odkazom na úspešnú históriu značky, nemyslíte ? A to sme stále len na začiatku.

Aj nezainteresovaným už prvý pohľad na motorku vnucuje myšlienky, že sa značka Yamaha snaží zachovať istý odkaz na historické modely, ale v modernom šate. Tu ale nehovoríme o klasických modeloch ako napríklad Triumph Boneville, Kawasaki W800 a pod. ktoré sa snažia zachovať v čo najväčšej možnej miere svoje predošlé generácie. Tu je to moderná technika v kombinácii s dizajnovými prvkami ktoré boli prepracované aby spolu tvorili úžasný dizajnový celok. Predošlá generácia rady XSR mala síce rovnakú myšlienku a už ona chcela pôsobiť ako „moderné retro“ ale odkazov na históriu som tam videl minimálne možstvo. Zato pohľad na novú XSR, to už je úplne iná káva. Na prvý pohľad zaujme široká nádrž ktorá pojme 14 litrov paliva v retro dizajne starých športových superbajkov a vo mne vzbudilo obrovský záujem aj sedlo umiestnené vo výške 810 mm na ktorého tvar sme zvyknutí skôr z custom café racer-ov ako u motoriek sériovej výroby. Pri jazde má jazdec pocit že sedí skôr „v motorke“ ako „na motorke“. Ďalšími prvkami kombinujúcimi retro a modernu je kruhové svetlo, samozrejme s LED technológiou (rovnako ako ďaľšie svetelné prvky) a odkrytý rám typu deltabox ktorý odkazuje na model YZR500 zúčastňujúci sa v 80-tych rokoch Majstrovstiev sveta cestných motocyklov.

Motor použitý v XSR-ku som mal možnosť testovať minulú sezónu v modeli MT-09SP a bol som z neho nadšený. Stále sa jedná o ten chuligánsky trojvalcový motor s objemom 890 centimetrov kubických disponujúcim výkonom 87,5 kW resp. 119,0 k pri 10 000 ot./min a krútiacim momentom 93,0 Nm pri 7 000 ot./min. Do približne 5000 otáčok sa správa veľmi kultivovane ale stále je citeľné, že sa pod Vami skrýva poriadna sila. Po prekročení 5500 otáčok sa ale motor akoby nanovo nadýchne a začne ťahať citeľne viac. A to sa deje prosím pekne až do 10 tisíc otáčok. V kombinácii s quickshiftom dáva jazdcovi pocit že sa jedná skutočne o závodnú mašinu. Aj tohto dôvodu by som ju neodporúčal menej skúseným jazdcom ale len tým, ktorí vedia svoje vášne krotiť prípadne chcú využiť jej potenciál naplno na niektorej z uzatvorených závodných tratí. Vysokú úroveň brzdného výkonu zabezpečujú radiálne štvorpiestikové strmene od Bremba spolu s 298mm dvojitými kotúčmi vpredu a jedným 245mm kotúčom vzadu. Ďalším dôležitým parametrom je použitie kovaných kolies ktoré minimalizujú neodpruženú hmotnosť. Použitie tohto typu zabezpečuje nielen nižšiu hmotnosť kolies ale menšiu silu potrebnú na roztočenie resp. zastavenie hmoty (kolesa) a tým pádom pozitívne ovplyvňuje jazdné vlastnosti. Podvozkovo je XSR 900 vybavená prednou, plne nastaviteľnou vidlicou upside-down so zdvihom 130mm a zadnou teleskopickou vidlou so zdvihom 137 mm. Podvozok je možno o čosi tvrdší v kombinácii s celkovou tuhosťou motorky ponúka výbornú agilitu a zákruty krája ako nôž horúce maslo. Ak by ste motorku postavili na váhu, jej ručička by sa zastavila na hodnote 193kg.

Kedže sa tu celý čas bavíme o modernej motorke v retro kabáte, prístrojovka neponúka žiadne analógové budíky ale plnofarbný, 3.5 palcový TFT displej známy z iných modelov (MT-09, Tracer 9, ..) ktorý je inverzný a aj na priamom slnečnom svetle poskytuje výbornú čitateľnosť. Navyše, cez neho je možné konfigurovať resp. aktivovať jazdné režimy nad ktorými bdie 6-osá inerciálna jednotka ktorá ovláda systém kontroly trakcie pri zohľadnení náklonu, protišmykový systém či systém kontroly zdvíhania predného kolesa. Na displeji mi nechýbali žiadne informácie akurát by možno bolo fajn keby sa dala nastaviť veľkosť písma. Trochu neštandartne je tu aj tempomat ktorý určite pomôže oddýchnuť pravačke pri dlhšich presunoch. Jediné na čo som si nevedel počas doby testu zvyknúť je tvar a pozícia výfuku. Nenapadá mi, ako estetickejšie by sa dal vyriešiť ale tá „krabica“ ktorá je tam použitá mi tam proste nereže. Zvuk je napriek tomu fajn, toto je čisto o dizajne.

Model XSR 900 je možné kúpiť v už vyššie zmieňovanej farbe Legend Blue (modrá) prípadne Midnight Black (čierna). Mne tá modrá, v kombinácii so zlatými kolesami a zlatou úpravou tlmičov pôsobí ako „riť na šerbel“ a naživo vyzerá lepšie ako na fotografiách. Ak ste fanúšikom temnoty prípadne Vás režisér fimov o Batmanovi poveril zohnať motorku do nasledujúceho filmi o tomto superhrdinovi, zvážte čiernu. Pôsobí skutočne magicky. Až sa mi nechce veriť, že sa za celý tento balík modernej techniky, špičkového trojvalca a atraktívneho dizajnu podarilo Yamahe udržať cenovku na sume 11.390 eur. V prípade záuju ponúka Yamaha na XSR-ko veľké množstvo príslušenstva a tak je možné si motorku upraviť presne podľa svojho gusta.

Kompletná fotogaléria: