Yamaha Tracer 9 GT
Keď sa v 90-tych rokoch začala rozmáhať nová kategória motocyklov Sport Touring, Yamaha na seba nenechala dlho čakať a v roku 1991 predstavila svojho prvého reprezentanta tejto modernej éry. Model TDM 850 bol prvým cestovno-športovým modelom určeným na európske cesty a prinášal na tú dobu veľmi slušný komfort a dynamické parametre. Motoricky vychádzal z modelu Super Tenere 750 lenže ten bol určený aj na jazdu v teréne zatiaľ čo TDM bol motocykel určený len na cestu. Na trhu vydržal spolu 10 rokov (1991 – 2001) až dokým ho nahradila inovovaná verzia TDM 900 ktorá mala celú radu vylepšení (podvozok, motor, rám, …). Jej výroba trvala takmer celú dekádu (2002 – 2011) a potom nastalo na štyri roky ticho. A bolo to ticho pred búrkou pretože v roku 2015 predstavila Yamaha prvú generáciu modelu Tracer 900 ktorou začala písať novú kapitolu na poli športovo turistických motocyklov. V tom čase už bola vonku modelová rada MT a Tracer z nej takpovediach, vychádzal. Bol doplnený o funkčnú výbavu pre diaľkových cestovateľov, napríklad väčšia nádrž, trakčná kontrola, palivové mapy, LED svietenie (a veľa ďalšieho) a rovnako sa menil aj jazdecký trojuholník riadidlá – sedlo – stupačky s cieľom priniesť vyšší komfort pri diaľkových cestách. V roku 2018 sa pri druhej generácii po prvý krát objavuje aj skratka GT ktorá je vybavená aj sadou bočných kufrov, možnosťou jednoduchého nastavenia čelného štítu.
A máme tu rok 2021. Tracer 9 je vďaka svojim zmenám voči predošlým generáciám v podstate novým modelom. Možno aj preto sa Yamaha rozhodla pre nové označenie (Tracer 900 -> Tracer 9). Noviniek je skutočne veľa, poďme teda pekne postupne. A začnem dizajnom. Na prvý pohľad zaujme prepracovaná predná časť motocykla. Kto by čakal stretávacie resp. diaľkové svetlo v hornej časti tak, ako sme na to boli doteraz zvyknutí, mýlil by sa. V časti kde by ste očakávali „klasické svetlá“ je integrovaný systém denného svietenia spolu so systémom automatického prisvecovania do zákrut ktoré sa aktivuje pri rýchlosti 5 km/h a pri náklone minimálne 7 stupňov. So zväčšujúcim sa uhlom náklonu rastie aj intenzita osvetlenia takže aj pri rýchlejších nočných prejazdoch zákrutami je zabezpečená veľmi dobrá viditeľnosť. Priznám sa, podobný systém som zažil na motorke po prvý krát a veľmi sa mi to páčilo. Pozitívne hodnotím aj dizajn denného svietenia tenkou trubicou v spodnej časti. Stretávacie resp. diaľkové svetlá sa posunuli do dolnej časti a z počiatku som si myslel že ide o hmlové svetlá. Pri jazde svieti samozrejme len stretávacie, čiže druhé je vypnuté. Prečo sa tak Yamaha rozhodla netuším. Príde mi to trochu zvláštne pretože svetlá sú po funkčnej stránke naozaj vynikajúce. Samozrejmosťou je všade prítomná LED technológia, vrátane zadného svetla a smeroviek.
Okrem prepracovanej prednej časti si skúsené oko všimne aj novú kapotáž ktorá pôsobí mierne kompaktnejšie a má viacero pridaných aerodynamických prvkov. Prepracovaný bola aj tvar prednej nádrže pričom jej objem zostal nezmenený a pojme 18 litrov paliva. Ako jedinú negatívnu vec na z pohľadu dizajnu na celej motorke vnímam výfuk. Kým druhá generácia mala viditeľnú (aj keď veľmi malú) koncovku výfuku, nový Tracer má pod motorom akúsi „skrinku“ ktorá je zakončením celého výfukového systému. Jasné, nikto sa nepopáli o horúcu koncovku, nezavadzia kufrom … ale mne tam proste chýba.
O rýchle presuny a veľmi slušnú akceleráciu sa postará trojvalcový motor s označením CP3. Pre rok 2021 narástol jeho zdvihový objem o 43 kubíkov na 890 kubíkov a tým pádom išiel hore aj výkon z pôvodných 84.6 kW (113 koní) na 87,5 kW (119 koní) ktorý dosahuje pri 10.000 ot. za min . Maximálny krútiaci moment je 93 Nm pri 7.000 ot. za min. (predošlá generácia mala 87.5 Nm pri 8.500 ot. za min). Papierovo celkom slušný nárast ale v reále je ten motor skrátka skvelý. Veľmi ochotne sa nechá vytočiť a v podstate nie je problém zrýchliť z akejkoľvek rýchlosti aj bez prípadného podradenia. Ehm .. podradenia. GéTéčko je vybavené obojsmerným quickshifterom a v kombinácii s tak skvelým motorom je to radosť jazdiť. Každé podradenie je sprevádzané zvukovou kulisou medziplynu a smerom hore sa cítite ako na nejakom závodnom špeciále. Ten quickshifter som si doslova zamiloval a neviem si predstaviť Tracer, ktorý je v podstate športovou motorkou v cestovnom šate, bez neho. Na displeji si ešte viete nastaviť pri akých otáčkach má zasvietiť ukazovateľ preradenia lenže ten je tak malý že som ho v podstate ani nevnímal. Koho zaujíma spotreba, po týždni sa ustálila na hodnote 5,3 l/100 km pri dynamickej jazde.
Čo sa týka podvozka, GT je v prvom rade vybavené semi-automatickým elektronicky nastaviteľným podvozkom Kayaba. Ten umožňuje nastavenie tlmenie na oboch predných teleskopoch a predpätie je potrebné si nastaviť ručne ako vpredu, tak vzadu. Nastavenie tlmenia je v dvoch krokoch cez displej pričom ten prvý je podľa manuálu určený na športovejšiu jazdu a druhý by mal byť mäkší (comfort resp. sus-mode-2). Začal som s tým druhým a aj ten mi prišiel na našich rozbitých cestách dosť tvrdý. Keď som potom prepol na sport (sus-mode-1), rozdiel bol citeľný ale nie výrazne odlišný. Možno by bola situácia iná pri plnom naložení ale to sa mi otestovať nepodarilo. Keď je reč o podvozku, je potrebné spomenúť aj brzdy. Yamaha si asi povedala načo meniť vec ktorá funguje perfektne a tak má Tracer aj pre tento rok radiálne štvorpiestikové brzdy s dvojitým kotúčom o rozmere 298 mm vpredu a vzadu je to jednokotúč o rozmere 245 mm. Pneumatiky majú rozmer 120/70 R 17 vpredu a 180/55 R17 vzadu. A aby tých možností nebolo málo, Tracer má možnosť nastavenia sedadla v dvoch výškach. 810 mm resp 825 mm. Spolu so sedlom je možné nastaviť aj výšku stupačiek o 15 mm. Pod samotné sedlo schováte v pohode motolekárničku a základné náradnie. Sedlo je celkovo trochu tvrdšie ale sedí sa na ňom napriek tomu pohodlne.
Samostatnou kapitolou je displej. Aby som bol presný, displeje. Ono, sú totiž dva. Ľavý zobrazuje primárne otáčky, rýchlosť, zaradený rýchlostný stupeň a voľbu rôznych jazdných módov v kombinácii s nastavením podvozku, quickshifter-u a okrem toho niekoľko konfigurovateľných polí. Pravý displej je komplet celý konfigurovateľný používateľom a je možné pridať si doplnkové údaje ako napríklad ukazovateľ spotreby, merač prejdených kilometrov, ukazovateľ teploty, stavu paliva a pod. Na môj vkus je tých parametrov až príliš veľa, možno by bolo zaujímavejšie keby vedel napríklad pravý displej napríklad zobrazovať údaje z prepojenej navigácie z mobilného telefónu. Displej môže na prvý pohľad vyzerať komplikovane ale po jednom dni jazdenia som si na neho úplne zvykol a po nastavení všetkých údajov ktoré sa majú zobrazovať mi plne vyhovoval.
Spomenul som jazdné módy tak poďme na to. Začnem od základu a dnes už v podstate povinná súčasť výbavy každého nového motocykla – ABS. Tracer pozná nastavenia v dvoch úrovniach ktoré je možné zvoliť cez menu. Štandartné a náklonové. Manuál odporúča používať BC1 (štandartné nastavenie) len skúseným jazdcom a pričom BC2 (náklonové) by mohlo zabrať v prípade prudkého brzdenia o niečo skôr a ubrať ich tak o zažitok zo športovej jazdy. Ja som celý čas jazdil so zapnutým náklonovým ABS a absolútne som necítil že by mi to nejak zasahovalo do jazdy. Skôr som mal tak nejak podvedome pocit že keby náhodou bolo potrebné zabrať, je tam. Nad jeho použitím bdie 6 osová inerciálna jednotka ktorá neustále monitoruje rôzne parametre a podľa nich vyhodnocuje použitie asistenčných systémov tak, aby pomohli zasiahnuť. Okrem možnosti nastavenia ABS je tu možnosť voľby zo štyroch rôznych palivových máp, a tri úrovne systémov TCS/SCS/LIF (TCS – trakčná kontrola, SCS – kontrola sklzu a LIF – antiwheelie). Tracer je jednoducho elektronikou prešpikovaný motocykel ktorý je možný nastaviť maximálne podľa preferencie jazdca.
Na inak perfektnej motorke mi za celú dobu vadili dve veci. Prvú som už spomenul vyššie a je to výfuk resp. jeho ukončenie pod motorom bez viditeľnej koncovky. Druhá vec je čelný štít. Je super že je polohovateľný v desiatich krokoch a asi si väčšina ľudí tú „svoju“ polohu nájde. Mne sa to za celý čas nepodarilo a pri vyšších rýchlostiach ma sprevádzali nepríjemné turbulencie v oblasti hlavy. Tu by som sa asi hneď rozhliadol po nejakej alternatíve. Je to ale veľmi jednoducho a rýchlo riešiteľný problém.
Cena pre model Tracer 9 začína na sume 10.690 eur. Za model Tracer 9 GT je potrebné priplatiť si. Podľa aktuálneho cenníka vychádza na 12.790 eur. Voči „klasickému“ Tracer-u je ale vybavený navyše o semi-automaticky nastaviteľný podvozok, quickshifter a sadu bočných kufrov do ktorých sa bez problémov zmestí integrálna prilba. Dostupné farby sú Redline (červená v kombinácii s čiernymi doplnkami), Tech Camo (matná zelená) a pre model GT je to aj Icon Performance (strieborno-modro-čierna).